Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vad behövs för en elbil?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sigge
intresserad


Registreringsdatum: 02 september 2008
Inlägg: 24

InläggPostat: 2008-09-02 17:30:30    Rubrik: Vad behövs för en elbil? Svara med citat

Jag har blivit väldigt intresserad av att göra om en bensinbil till elbil och nu vänder jag mig till er på forumet.

Vilka delar behöver man?

Vad kostar det i runda slängar?

Det är en äldre Volvo jag ska göra om, och tanken är att den ska kunna gå i ca 90 km/h och ca 5-10 mil.


Senast ändrad av sigge den 2008-09-02 18:19:00, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
sigge
intresserad


Registreringsdatum: 02 september 2008
Inlägg: 24

InläggPostat: 2008-09-02 18:17:32    Rubrik: Svara med citat

Efter att jag läst runt på forumet har jag kommit fram till att jag behöver följande:
1. Motor
2. Batterin
3. Eventuellt en omriktare
4. Potentiometer för att kunna reglera gasen

Är det något jag missat?

Vill ha det väldigt grundligt, gärna en inköpslista om någon har.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-09-02 19:12:33    Rubrik: Svara med citat

I stort är det det du behöver. En converter för 12V behöver du nog dessutom en vakuumpump och laddare.

Men gör ett överslag på batterikostnaden innan du gör en detaljerad lista. 5-10mil i 90km/h i en Volvo kräver en del av batterierna. Det blir dyrt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sigge
intresserad


Registreringsdatum: 02 september 2008
Inlägg: 24

InläggPostat: 2008-09-02 20:15:11    Rubrik: Svara med citat

Ok..tackar för svaret.

Vad har man en converter till?

Vad har man en vakuumpump till?

Hur ska man gå tillväga för att göra en beräkning på hur många batterin som behövs?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-09-02 21:29:13    Rubrik: Svara med citat

Converter eller DcDc är en spännings omvandlare för att hålla liv i 12volts elsystemet man behöver ju trots allt belysning kupéfläkt m.m
http://canev.com/KitsComp/Components/Converter.html

En vacuumpump behöver du till bromservot.
det blir lite tungtrampade bromsar annars och det gillar inte bilprovningen
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oddman
Aktiv


Registreringsdatum: 26 augusti 2008
Inlägg: 47

InläggPostat: 2008-09-02 21:31:11    Rubrik: Svara med citat

Hej Sigge

Med en converter så menar förmodligen Daniel en Controller till motorn
(Styr motorvarvtalet)
Vakumpump använs till broms servo gick på motorns vakum förut

Se dessa länkar vad som behövs
Sidor från USA
http://www.evforum.net/forums/
http://www.beepscom.com/
http://www.electroauto.com/

http://www.ev-america.com/
Om du mailar EV-amerika så kan du få listor på vad som behövs och en enkel handbok

MVH
/Odd
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-09-03 18:09:53    Rubrik: Svara med citat

Nä Det kom han på själv. Det är en DC-DC omvandlare till 12V jag menar.

Kolla vad en clio och express har och hur deras prestanda ligger i för hållande till vad du vill ha. En volvo borde väl ligga mellan dem när det gäller luftmotstånd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 104
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-09-08 15:41:03    Rubrik: Ang. konverter Svara med citat

Har en tanke kring 12v konverter...

Själv tänker jag inte ha någon.

Om man ändå måste ladda dom övriga batterierna, varför inte då också ladda det "vanliga" batteriet? Visst en extra laddare, men troligtvis betydligt billigare och enklare än en konverter.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-09-08 17:04:59    Rubrik: Svara med citat

Om du alltid kör likadant så att dy drar ur 12V batteriet på samma tid om driftbatteriet så är det ju en bra lösning. Annars kommer ett batteri att ta slut först och du har outnyttjad energi kvar i det andra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-09-08 22:56:06    Rubrik: Svara med citat

För mig är det nog fråga om säkerhet.
I och med att vakuumpumpen till bromsarna går på 12V skulle det ju vara tråkigt om det batteriet tog slut...
Är ju faktiskt en hel del andra grejer som går på 12V i bilen också:
Belysning, blinkers, vindrutetorkare, fläktar, bakrutevärmare, bilstereo mm.
Skulle tippa att med många grejer på kommer man säkert upp i en förbrukning på 50A, har man då satt i ett mindre batteri som jag, tar det rätt fort slut...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-09-09 12:09:42    Rubrik: Svara med citat

Eller så kan du behålla generatorn i bilen, så får du ut 12V (Är det det som kallas Ghettoomvandlare?) galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2008-09-09 16:17:22    Rubrik: Svara med citat

Jag satsade på separatladdning med ett batteri från biltema 85ah
pumpen drar 70watt kontaktorn 25watt halvljus 110 watt. Och nu håller
jag på med dimljus med dioder och dom drar nästan inget.Så har jag bytt alla lampor till dioder utom halvljusena.
Tycker att det borde räcka pumpen går ju bara när jag bromsar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.