Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertering VW Golf EL 12kW
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-08-26 19:55:37    Rubrik: Konvertering VW Golf EL 12kW Svara med citat

Jag heter Lennart Nilsson och bor i Varberg och tänker på denna sida försöka förmedla lite av ett projekt som jag startat nu här under våren och sommaren 2008. Jag har under några år funderat på att konvertera en bensin bil till eldrift. Så i vintras inköptes en VW Golf CL 1,4 av 1994 års modell. Inte så fräsch i lacken kanske men i övrigt i bra skick. Bilen kördes under vintern 2008 och fram till nu under sommaren kördes bilen med bensin. Varför det blev en Golf är att den har bra lastförmåga och att det är lätt att få tag på delar, den är rymlig, och relativt krocksäker.
Varför jag gör detta är för att dels det inte finns så mycket att välja på när det gäller elbilar. Finns det några så är de rätt så dyra. Många elbilar är väldigt små (Kewet, Think) . Ett teknikintresse som följt med sedan barnsben är ju inte heller fel att ha med sig. Mopeder, motorcyklar, bilar, maskiner och sedan ett elteknik intresse gör ju att man måste få utlopp för sina tankar kring ett miljövänligt fordon.
Att transportera sig runt om i tätorten några mil per dag med ett fordon som drivs med bensin el. diesel börjar ju bli dyrt. Så därför startar nu detta projekt som tänkts bli färdigt här under hösten 2008.

2007-12-15
VW Golf 1,4 CL -94 inköpt, körd som vanlig bruksbil under vintern och vår . Kostnad 11000 kr.

2008-04-03
Beställt delar till elkonverteringen på ETP Kraftelektronik i Partille.
Elmotor 3 fas,12 kW, Zapi inverter, Laddare från Zivan NG3 72V/35A, 12 st batterier Dyno Deep cycle 6V/245 Ah, Spänningsomvandlare 72V-12V/350 W plus lite annat godis.

2008-06-15
Delar kommit från ETP i Partille.

2008-08-03
Börjar plocka ur motorn ur bilen. 2,0 tim

2008-08-04
Fortsatt skruvning i motorrummet . 2,0 tim

2008-08-06
Fortsatt skruvning i motorrummet . 3,0 tim

2008-08-07
Urlyftning av motor ur motorrum, bye bye Otto, no more gas. 2,0 tim

2008-08-08
Urplockning av vevaxel ur motor. Tanken är att använda svänghjul och koppling för konverteringen. Medbringaren som sitter på vevaxeländen skall användas som koppling mellan elmotor och växelåda.

2008-08-11
Beställde en dieselvärmare av märket Eberspräscher typ Hydronic D3W med cirkulationspump, Svenskbilåtervinning.
Mailade en kille om ev köp av en vakuumpump för bromssystemet.

2008-08-12
Pratade idag med Enebacken Mek i Tvååker, om att tillverka axeltapp och adapterplåt för elmotor och växellåda.
Skall köra dit med delarna när växellåda är urplockad ur bilen.

2008-08-14
Plockade idag ut växellådan ur bilen. 2,0 tim.
Dieselvärmaren har idag kommit.

2008-08-18
Beställde idag en vakuumpump för bromsservot.

2008-08-21
Levererade elmotor, växellåda, svänghjul och koppling till Enekullens Mek och Produktion i Tvååker. Börjar meka ev nästa vecka.
Nästa steg på bilen är urskärning för batterilåda bak i bagage.

2008-08-22
Monterade ner bensintank från bil samt halva avgassystemet.

2008-08-23
Skurit upp ett stort hål i bagage utrymme för att senare bli batteribox för 6-8 st batterier

2008-08-25
Börjat med att kapa till vinkeljärn som skall vara som en ram runt hålet och för att styva upp plåtkanten runt om.









Nog om detta just nu, det finns ju annat än elbilar att sköta om, mer kommer senare !! Very Happy
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-08-26 20:22:21    Rubrik: Svara med citat

Fint dokumenterat. Vad kostar konverterings delarna?

Räcker det inte med att få dit splainsen från lamellen på den nya motorn?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-08-26 20:49:23    Rubrik: Svara med citat

Kul med ett bygge till!

Synd att du inte skrev här lite tidigare, har en vaccumpump och en vaccumtryckvakt över till ingen nytta....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-08-27 19:36:34    Rubrik: Svara med citat

Daniel skrev:
Fint dokumenterat. Vad kostar konverterings delarna?

Räcker det inte med att få dit splainsen från lamellen på den nya motorn?



Tack !! Konverteringen blir väl rätt så dyr, men jag anser ändå att det är värt pengarna, för det finns ju inte så mycket annat att välja på.
Hittills så rör det väl sig om ca 60 tusen, sen kommer kabel, anslutningsdetaljer, vissa instrument och registreringsbesiktning till.
Vi får väl se var det landar.

Sen vad det gäller ihopkopplingen mellan elmotor och växellåda. Svänghjul, koppling (har valt att behålla detta) sitter ju monterat på en medbringare som är ihop med den gamla vevaxeln. Tanken var att svarva och kapa vevaxeln och göra så att den passar ihop med elmotorn. Det är nämligen så att elmotorn är beg och med en speciell axeltapp med invändig spline. Det kan hända att Enenbacken mek ville svarva en helt ny medbringare med utvändig spline som passar direkt i motorn. Hoppas detta var svar på dina frågor. Very Happy
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-08-27 19:42:39    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Kul med ett bygge till!

Synd att du inte skrev här lite tidigare, har en vaccumpump och en vaccumtryckvakt över till ingen nytta....


Jag har ju studerat detta forum en längre tid och fått en del ideer här ifrån. Så det var väl därför jag drog igång med mitt proj. Kan ni så kan väl jag. Här e ju faktiskt en hel del som pular lite hemma.
Vad gäller vakuumpumpen så var det ju synd, men nu vet man vem ska kontakta om i fall att. Hoppas dit projekt fortskrider som planerat ! Very Happy
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Oddman
Aktiv


Registreringsdatum: 26 augusti 2008
Inlägg: 47

InläggPostat: 2008-09-02 21:52:13    Rubrik: Svara med citat

Hej Nisse

Ett litet tips
Golf 3an Finns som en orginal el bil "CitySTROMer"
batteri paketet ligger där bak och under baksätet väger nästan 500kg
så det finns orginal förstärkta fjädrar och större bromsar bak
Jag undrar om inte bromskraft fördelaren är en annan också.

MVH
/Odd
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-09-03 15:17:04    Rubrik: Svara med citat

Tack för en intressant tråd.

Har du köpt alla dina delar på ETP Kraftelektronik? Är de kunniga inom området?
Till överst på sidan
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-09-03 20:22:39    Rubrik: Svara med citat

Oddman skrev:
Hej Nisse

Ett litet tips
Golf 3an Finns som en orginal el bil "CitySTROMer"
batteri paketet ligger där bak och under baksätet väger nästan 500kg
så det finns orginal förstärkta fjädrar och större bromsar bak
Jag undrar om inte bromskraft fördelaren är en annan också.

MVH
/Odd


Tack för tipset !!
Jo jag vet om att Volkswagen har hjort en elbil. Jag kommer nog att ha ungefär 200-220 kg batterier där bak, batterilådan är såpass stor att 8 batterier skall få plats, (á 33kg/st). Så fjädringen bör man nog styva upp annars liknar det nog en lowrider till sist. Bromsarna tänkte jag inte göra något åt, orginal bromsarna bör ju räcka till för att totalvikten har jag för avsikt att inte överskrida.

Mvh Nisse// Very Happy
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-09-03 20:31:43    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
Tack för en intressant tråd.

Har du köpt alla dina delar på ETP Kraftelektronik? Är de kunniga inom området?


Varsågod !!

Ja, jag har köpt alla delar hos ETP i Partille. Jag tycker dom är väldigt hjälpsamma och bra att ha att göra med. I mitt dagliga arbete på ett energibolag här på orten så har vi en liftbil som är hybriddriven dvs att liften drivs med el, då från ett batteripack. Medans framdrivningen är diesel. Vart jag vill komma är att eldrivningen är påbyggd av ETP och funkar alldeles utmärkt. Det var så jag kom i kontakt med dem.

Mvh Nisse// Very Happy
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-09-07 19:50:07    Rubrik: Uppdatering av Golf konvertering ! Svara med citat

Hej !!
Det var några dagar sedan jag uppdaterade denna tråd, de e ju en hel del som ska skötas med hus o hem.

20080827
Kapat till alla vinkeljärn för den bakre batteriboxen, nu ska allt nästas ihop och provmonteras och sedan helsvetsas. 3,0 tim

20080829
Näst ihop alla järnbitar, tänka sig den passade precis i hålet.
Nu ska allt helsvetsas och sedan kläs med plåt invändigt. 1,5 tim

20080831
Svetsat alla fogar, samt börjat skära till plåtar till boxen. 3,0 tim

200800901-20080907
Målat stålskellet med rostskyddasfärg en gång, och sedan täckfärg en gång. Har sedan monterat in stålramen i bilen. Bultade fast den i chassiet för att ev kunna plocka ur ramen ur bilen igen, man vet aldrig.
Popnitat alla plåtar i ramen.
Lyfte för skoj skull i åtta batterier där bak, ojj va den luta bakåt. Hijackers kanske skulle vara på sin plats. 6,0 tim
Skall i vecka som kommer hjälpa till att skär till adapter plåt för montage mella elmotor och växellåda. Ämne för axel har nu kommit och ska nu bearbetas.

Nisse// Very Happy









_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-09-21 17:13:27    Rubrik: Uppdate Svara med citat

Hej svejs !!
Nu har jag hämtat hem elmotor och växellåda från verkstaden, www.enekullen.se , han har gjort ett fantastiskt fint jobb med adapter plåt och axel. Fick göra en ny medbringare för svänghjul och kopplingskorg samt en ny splines ände som passade i elmotorn. Ett stödlager har ochså frästs in i adapterplåt för att ta upp ev axiella rörelser. Så nu återstår montering av hela paketet i motorrum. Nya damasker på inre drivaxelknutar behöver bytas innan.
Kopplade ihop hela batteripaketet härom kvällen och laddade hela rasket på inrådan av ETP AB i Partille. En viss självurladdning förekommer ju med sulfatering som följd.
3,5 kWh drog laddningen, nu var ju batterierna inte urladdade men nästa gång de laddas får vi hoppas att bilen har kommit idrift.

Hälsningar Nisse// Very Happy












_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-10-08 18:52:43    Rubrik: Uppdatering Svara med citat

Hej, ett tag sen sist !

Några veckor går så fort, mycket som ska hinnas med. Men lite tid har ändå jag hunnit lägga på elbilen. Nu är paketet med elmotor och växellåda imonterat i motorrum. Nya damasker på inre driv knutar och med nytt fett så ska väl de hålla livet ut, för bilen alltså. Fick göra ett nytt motorfäste under elmotorn och ut till motorumsbalken. Det blev lite trångt bakom motorn och drivaxeln ut till höger framhjul.
Nästa steg är att bygga ihop batteriramar i motorrummet. Hade från början tänkt att kunna ha fyra batterier framför elmotor och växellåda. Men där var trängre än jag trodde. Så det blir att göra tre olika ramar och placera ut dessa på lämpliga platser. Batterierna är rätt så höga så därför måste de ner i motorummet för att huven ska gå att stänga. Men skam den som ger sig det ska gå.

Vi hörs !! Nisse// Very Happy



_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-12 22:07:39    Rubrik: Svara med citat

Hej Nisse,

Väldigt fint bygge och det verkar gå snabbt framåt. Jag håller på och småfixar en i princip fungerade elbil medan du bygger en ny på samma tid. Du får det ju som du önskar medan jag får gissa vad Renault tänkte på när de konstruerade min bil.

Jag är lite nyfiken på motorn. Är det en helt vanlig asynkronmotor för 400VAC? Vad räknar du med för förluster från batteri till motor?

/Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-10-13 18:57:05    Rubrik: Svara med citat

Groix skrev:
Hej Nisse,

Väldigt fint bygge och det verkar gå snabbt framåt. Jag håller på och småfixar en i princip fungerade elbil medan du bygger en ny på samma tid. Du får det ju som du önskar medan jag får gissa vad Renault tänkte på när de konstruerade min bil.

Jag är lite nyfiken på motorn. Är det en helt vanlig asynkronmotor för 400VAC? Vad räknar du med för förluster från batteri till motor?

/Stefan



Hej Stefan !!
Tack för inlägget, alltid lika roligt när någon tycker att det ser ut eller går bra för projektet. Jag kan tycka ibland att det inte blir tillräckligt med tid över men man får vara glad för den tid som ges. Vi inom familjen är i behov av två bilar nu när det börjar bli höst och vinter, så därför försöker jag forcera med bygget så mycket det går.

Elmotorn som jag har är en motor lindad för 3*43 V, den är då anpassad för en inverter med en DC in på 72 V och AC 3*43 V ut. Den är anpassad för drift i truckar.
Vad gäller förlusterna mellan batteri och motor har jag idag ingen uppfattning om det får framtiden utvisa. Ska sen när bilen kommer idrift hänga på lite instrument för uppmätning av diverse parametrar.

Mvh Nisse //
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-10-18 05:53:53    Rubrik: motor effekt Svara med citat

Hej Stefan.
MKT. fint jobbat, och gratulerar till bygge! Ang. din motor hoppas att du kommer att använda AC 3 fas eftersom det kan spara en hel del energi plus att det finns möjlighet att använda regenererings ström. Har du tittat på Kellys sida nya 3-fas kontroller? http://www.kellycontroller.com/mot/Brushless-DC-Motor-Controller.html
När det gället förlust mellan batteri-controller-motor om man använder DC du kan räkna med 1.25 faktor. Rent praktisk du har 12Kw motor och driver den med 72V du kan i teori räkna med 12000W/72V=166A. Men, Praktiken kommer att utveckla ganska mycket värme, och motstånd i kablar så dina teoretiska 166*1,25 blir i praktiken ca 200-210A. Initial styrka som Elmotor behöver för att driva bilen är mycket viktigt o beräkna o dimensionera efter detta, annars så har du pang-bumm effekt ifrån kontroller. I teori elmotorer behöver minst upp till 3X nominal styrka for initial effekt förbrukning för o fungera utan mycket värme utveckling. Så i ditt fall du kan räkna med minst 500A för 1 minut och 250 permanent, om någon frogar mig så skulle jag dimensionera 600A-1minut och 300 permanent . Så fungerar truckar och deras el-drivmotorer, jag kan detta eftersom jag jobbar som truck tekniker. Gratulerar en gång till!
Med vänlig hälsning Admir
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-11-02 20:18:42    Rubrik: Uppdatering Svara med citat

Sen sist !!
20081102
Nu är äntligen utplaceringen klar för de främre batterierna. Det var lite pyssel med att få till hyllor eller ramar till batterierna att stå på. Utrymmet var som sagt lite mindre än jag trodde, eller rättare sagt batterierna var lite större än beräknat. Men nu står de där på en aluminium plåt i botten med armaflex isolering imellan. Tänkte sedan att isolera batterierna med liknande isolering runt om, alltid gör det väl något vid eventuell kyla. Sedan är en montageplåt tillskuren och placerad på lite lut ovanpå motor och växellåda, utrymmet var för smalt för att lägga ner hela härligheten. Hade nämligen tänkt att då montera laddaren ovanpå inverter och dc/dc omvandlare, men får hitta en annan placering till den. Rätt bra att ha invrter och div el prylar på sne där, service vänliheten blir ju bättre då. Ja nu börjar man ju se lite hur det kommer att se ut i motorrummet. Nästa steg blir att dra kabel till bakre batteribox för huvudspänningen. En liten fläkt som suger ut ev knallgas skall monteras in i boxen där bak, den skall gå när laddningen är igång.
I motorrummet skall allt kopplas ihop, batterier, styrning, kontaktor, reläer m.m.
Det tar väl några veckor till !!

Nisse// Very Happy






_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2008-11-18 19:20:14    Rubrik: Svara med citat

Hej, jag måste bara säga att det är ett enormt roligt att följa ditt bygge Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-11-18 22:43:31    Rubrik: Svara med citat

Skulle man inte kunna montera inverter inne i bilen? Förlusterna i invertern kan ju lika gärna göra lite nytta som kupévärme, även om det kanske inte blir så mycket..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-12-30 21:58:32    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Skulle man inte kunna montera inverter inne i bilen? Förlusterna i invertern kan ju lika gärna göra lite nytta som kupévärme, även om det kanske inte blir så mycket..


Hej Nikon !
Du får ursäkta att jag inte svarat på ditt inlägg, det har varit lite stressigt sista tiden. Din reflektion om att ta vara på värmen är inte så dum, men rent praktiskt så blir det lite bökigt med alla kopplingar och trådar inne i kupén. Det finns ju vattenkylda elmotorer (siemens ) så varför inte sätta på en kylmantel på invertern eller controlern och leda in vattnet till det befintliga värmebatteriet. Någonting att fundera på kanske. Själv så ska jag montera en Eberspräscher dieselvärmare i motorrummet.

Mvh Nisse//
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2008-12-30 22:28:29    Rubrik: Uppdatering av elbilsprojekt. Svara med citat

Hallå i nyårsmörkret !

Nu har det hänt, efter att ha kämpat nu under november och december månad med kabeldragning och kopplingar så har Elbilen nu varit ute på sin första runda. Det var i förrgår kväll som jag skulle vända bilen i garaget för att lättare meka i motorrummet som jag tog en tur runt kvarteret. Vilken känsla att nästan ljudlöst susa fram och bara höra tyristorernas vinande. Sa jag en tur runt, det blev två, för de e ju så jädra roligt att provköra något som man lagt ner en del tid på (sista tiden ca 20-25 tim). Idag tisdag har bilen rullat ca 15 km. En del justering av en del parametrar skall göras framöver. Har lånat ett instrument av ETP för att ställa in och idrifttaga invertern. Sedan skall värmaren som är en Eberspräscher typ D3W monteras in med cirkulationspump och ett litet expansionskärl i serie med originalvärmepaketet. En elektriskt styrservopump skall också monteras. Det går att styra men då får man nog gå på gym upptill också för det går lite tungt att styra.
Nya stötdämare bak har monterats med extraförstärkt fjäder, det gjorde susen. Nya stötdämpare skall även monteras fram, med lite starkare fjädrar. Info om strömmar, spänningar och kWh kommer senare när jag har kört bilen lite mer.

Gott Nytt Elbils År önskar Nisse// Very Happy


















[/b]
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.