Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertering VW Golf EL 12kW
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-11-14 08:59:51    Rubrik: Svara med citat

Bilder från premiärturen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-11-15 11:57:29    Rubrik: Svara med citat

Det kommer, har inte riktigt haft tid med dokumentationen ännu !!
Finns lite bilder på picasaweb: http://picasaweb.google.com/lennar.nilsson63/Elbilen#
De flesta är och har varit med på forumet.

Mvh Lennart
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2010-04-02 17:33:22    Rubrik: Svara med citat

Hej alla med vårkänslor !!
Jag lovade ju bilder på elbilen, tänk att det ska behöva gå en hel jädrans vinter innan man får tummen ur. Lägger in några stycken, inte så mycket att se men jag gör det i allafall.
Ja vintern blev faktiskt vinter, att köra elbil när det kryper neråt -10 grader och ännu lägre kan ju ha sina sidor. Tycker att bilen skött sig bra med tanke på omständigheterna. Blybatterier, eller batterier överlag är ju känsliga för kyla, vi bor ju inte riktigt på rätt ställe för detta drivmedel men det funkar om man inte behöver köra så långt varje dag. Till dagis och skola med barnen och mig själv till jobbet så funkar det bra. Det som man märker mest är accelerationen blir ju hämmad när spänningen sjunker i batterierna. Det man märker är också att folk kör ju som idioter överallt. Speciellt i rondeller och korsningar när man sticker ut nosen innan man får upp farten.
Håller annars på att justera invertern, det finns ett antal inställningar att göra för att få rätt moment. Man kan ju ställa in den med högt moment men risken är att strömmen rusar upp till väldigt höga ampere, fick rådet att inte gå över 300 A igenom batterierna, kan tydligen knäckas eller att livslängden förkortas betydligt.
Fick installerat PakTrakr till slut, råkade bränna en remote när jag skulle ansluta till det stora packet där bak i bilen. Beställde en ny från USA, förhoppningsvis så lär man sig av misstaget. Ett problem är att den kan fladdra i spänning och ström ibland. Har läst här på forat att andra också haft problem med detta.
Har fortfarande inte fått installerat fläkten på inverten men nu när det blir varmare ute så får det la snart va dags att göra detta.
Ebersprächern har funkat klanderfritt tills i förrgår då den inte ville starta längre, har en kompis som har en diagnosburk att koppla in.
Energimässigt så ligger bilen på ungefär 3 kWh/mil. Det blir ju mycket blandad körning i stadstrafik. Ska fortsätta att mäta nu när det blir varmare ute för att se hur resultatet blir.
Hade planerat att komma upp till Göteborsfikat den 28 mars men tyvärr så kom det annat i vägen, det verkade väldigt trevligt med många elbilsfreak som kom för att titta och provköra. Nästa gång det blir fika så ska jag komma.
Det ligger någon video på länken nedan.
http://picasaweb.google.com/lennar.nilsson63

Mvh Lennart i Varberg












_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
wood
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 februari 2009
Inlägg: 9
Ort: Osby Skåne

InläggPostat: 2010-07-06 13:13:12    Rubrik: Besiktning elbil Svara med citat

Hej Lennart,
Jag har också byggt om en vw golf till elbil som är ganska likt ditt bygge, jag var och besiktigade den i dag i Kristianstad allt gick väldigt bra förutom att dom krävde ett intyg från volkswagen på att vakumpumpen från en golf diesel -98-2003 fungerar med bromsservot på min golf -93 Läste att du hade fått ett intyg från volkswagen
Skulle vara väldigt tacksam om du eller någon annan som har ett intyg kan maila det till mej.

Så här skrev dom
Fordonet har följande fel
Bromssystem, intyg erfordras. uppfylla kraven enl 71/320/EEG (VAKUMPUMP). Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:23

t.skoog@spray.se

Med Vänlig Hälsning
Tomas Skoog

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
wood
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 februari 2009
Inlägg: 9
Ort: Osby Skåne

InläggPostat: 2010-07-08 18:02:55    Rubrik: Vakuumintyg Svara med citat

Tack Lennart!
Det löste sig, tack för all hjälp Very Happy

MVH
Tomas
_________________
Nissan Leaf -17
Konverterad Golf -93 (såld)
skoogselbilar.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-07-13 20:30:44    Rubrik: Svara med citat

Tomas wood (skriver man wood blir det en liten vedtrave istället tydligen)

Vad har du för värme i golfen? Ser ut som en liten elpanna?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
wood
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 februari 2009
Inlägg: 9
Ort: Osby Skåne

InläggPostat: 2010-07-14 10:28:46    Rubrik: Värme Svara med citat

Hej,
Jag har en vanlig 230V 3kW elpatron som jag kör på 84V
då får jag ut 0,4kW det är 2 liter vatten i systemet med en temperaturökning på 40 garder så tar det 14 min, en liten cirkulationspump pumpar runt vattnet i systemet. Det går bra
att sätta på värmen när bilen står på laddning, men värme är ju inget
vi behöver tänka på nu.

MVH
Tomas
_________________
Nissan Leaf -17
Konverterad Golf -93 (såld)
skoogselbilar.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Goethe
intresserad


Registreringsdatum: 06 augusti 2010
Inlägg: 13

InläggPostat: 2010-08-10 13:06:31    Rubrik: Svara med citat

Tummen upp Lennart!

Väldigt kul med en så utförlig beskrivning av bygget!

Problemen med varm inverter skulle klart minska om du monterade den på rätt håll. Wink Antingen så vrider du den 90 grader eller flippar du den ett halvt varv så flänsarna pekar utåt.
Så som du har den monterad så stänger du in värmen under effekttransistorerna.


Mvh Göran
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-08-11 00:22:43    Rubrik: Re: Värme Svara med citat

wood skrev:
Hej,
Jag har en vanlig 230V 3kW elpatron som jag kör på 84V
då får jag ut 0,4kW det är 2 liter vatten i systemet med en temperaturökning på 40 garder så tar det 14 min, en liten cirkulationspump pumpar runt vattnet i systemet. Det går bra
att sätta på värmen när bilen står på laddning, men värme är ju inget
vi behöver tänka på nu.

MVH
Tomas

Räcker 400W för att hallå bilen varm under körning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2010-08-11 20:20:12    Rubrik: Svara med citat

Goethe skrev:
Tummen upp Lennart!

Väldigt kul med en så utförlig beskrivning av bygget!

Problemen med varm inverter skulle klart minska om du monterade den på rätt håll. Wink Antingen så vrider du den 90 grader eller flippar du den ett halvt varv så flänsarna pekar utåt.
Så som du har den monterad så stänger du in värmen under effekttransistorerna.


Mvh Göran



Tack för tipset, Goethe !!

Har faktiskt monterat fläkten nu, det hände senare i våras. Har inte fått tummen ur att skriva här på forumet på länge. Men faktum är att den gjorde nytta, Satte fläkten bakom invertern efter att ha borrat ett stort hål i montageplåten. Har inte kört så himla mycket med bilen i sommar men den kommer snart att användas lite mer i höst igen.
Inför vintern ska om tid finns monteras in värmekabel runt batteripacken för att dessa ska hålla lite bättre temp när tempen kryper ner under nollan. För som det var i vintras så tappade batterierna väldigt mycket effekt vid lägre temp.
Nu håller jag på med huset, byter platt tak mot sadeltak, mycket jobb nu men mindre till vintern.

Ha de gött !! //Lennart



_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Goethe
intresserad


Registreringsdatum: 06 augusti 2010
Inlägg: 13

InläggPostat: 2010-08-14 13:22:50    Rubrik: Svara med citat

Sitter fläkten redan där så är det ingen större vits att vända på burken.

-Hur är körbarheten?

-Är det något som du inte är nöjd med?

Jag ska bygga om en mini 1000 lite längre fram och har börjat planera hur drivlinan ska byggas.


/Goethe
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2010-08-15 18:16:21    Rubrik: Svara med citat

Goethe skrev:
Sitter fläkten redan där så är det ingen större vits att vända på burken.

-Hur är körbarheten?

-Är det något som du inte är nöjd med?

Jag ska bygga om en mini 1000 lite längre fram och har börjat planera hur drivlinan ska byggas.


/Goethe


Hej !!
Ja, fläkten sitter som sagt där nu och faktum är att jag och min fru var ute på en 4 mila runda härom kvällen och tempen på invertern verkade inte stiga så högt. Larmnivån tror jag ligger på 75 grader, och det larmade inte så länge vi var ute och körde.
Körbarheten tycker vi är rätt bra faktiskt. Min fru som kört den nu ett antal gånger till/från jobbet tycker den går väldigt bra. Men för en annan som kört den ett tag så blir man väl lite luttrad ibland. T.ex när man ska starta i uppförs backe då kan det ju vara lite segt att komma upp i fart. Speciellt när man kört några mil då märker man blybatteriernas svaghet.
Skulle jag bygga en annan bil så skulle jag satsa på en motor som ligger kanske mellan 20 o 25 kW. Då har man ju lite mer att jobba med vid körning och acceleration. De e ju ändå nästan 1500 kilo som ska iväg.
Litium-jon batterier såklart är ju en annan grej som jag skulle välja.
Annars tycker jag det funkar bra för den körning som vi gör varje dag till och från jobb och skola.
Lycka till med bygget !!

Mvh Lennart
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.