Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertering VW Golf EL 12kW
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gäst






InläggPostat: 2009-07-12 19:27:04    Rubrik: Svara med citat

Hur gick det?
Till överst på sidan
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-07-13 20:39:01    Rubrik: Svara med citat

Ja hur gick det ?

Det kan man undra. De e så här att strax efter jag överklagat hos transportstyrelsen så hörde de ju av sig därifrån. Jag fick efter någon vecka tag på den som har hand om mitt ärende. Han verka rätt resonabel för han tyckte att kan jag bara intyga att i detta fallet då bromsvakuumpumpen suger tillräckligt mycket vakuum som bromsservot behöver så ska det nog ordna sig. Fick tag på ett intyg från Volkswagen sverige på hur myckt vakuum bromsservot behöver för att fungera ordentligt. Hittade också teknisk info om pumpen. Denna information har jag skickat till transportstyrelsen. De ville även ha intyg för de elektriska prylarna, har då försökt att skrapa ihop lite ce-certifikat på en del av delarna och skickat detta. Detta handlar ju om EMC-krav men det skulle ju egentligen inte behövas på min bil (-94 årsm) men nu har dom alla papper, så får dom göra vad dom vill med detta. Ärendet har en handläggningstid på 6-7 veckor, har nu i semester tid tappat räkningen hur lång tid det gått. Vi får väl se framöver. De har även fått byggbeskrivningen på bygget från bilprovningen.
Inget är som väntans tider. Vi får hoppas på det bästa. Bilen har för övrigt fått körförbud eftersom det ej gjorts någon ny besiktning inom månaden.

Har för övrigt skaffat en fläkt som skall moteras bakom invertern för bättre kylning, den har förmågan bli lite varm vid längre drift, får se om det hjälper, skall tempstyras med en liten inbyggd varvtalsstyrning ifläkten. Håller även på med en liten voltmeter för 12 V batteriet för att hålla lite koll på detta.

Somriga elbilshälsningar från Lennart Very Happy de e ju semester !!
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-09-16 20:21:31    Rubrik: Svara med citat

Höst igen !!
För ett år sedan hade jag börjat riva ner Golfen och bygga upp en elbil. Bygget som sådant gick ju smärtfritt. Bilen besiktigades den 12 maj. Det gick ju som det gick. Nu är är vi inne i september och jag har faktiskt fått halva min över klagan godkänd dvs. transportstyrelsen har sedan några veckor godkänt min vakuumpump ihop med bromservot de e ju bra så långt. men sen e de me EMC:n. De vill inte ge bifall på min över klagan, har försökt resonera med dem men de vill ha ett intyg på invertern som inte jag har just nu. Jag citerar trsp.styrelsen "Vad gäller EMC så ska alla berörda komponenter uppfylla kraven i EG-direktiv 89/336 eller 95/54". Punkt slut.
Håller på att jaga detta intyg på ETP AB och de jagar italienarna. Förhoppningsvis så ska detta dyka upp snart så byråkraterna får som dom vill.
De e lite konstigt hur de tolkar paragraferna, vissa som konverterat bilar har ju fått sina överklagande godkända på EMC.
Vi får hoppas på det bästa framöver, vi behöver ju bilen som bruksfordon nu här i höst.

Mvh Lennart i Varberg
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-09-16 20:55:16    Rubrik: Svara med citat

Rörigt de där med emc

Citat:
The following list contains examples of equipment excluded for both
emission and immunity purposes from the EMC Directive:
– Motor vehicles: covered by specific Directive 72/245/EEC 16 and
2004/104/EC;
Specific EMC protection and safety requirements applicable to
motor vehicles are laid down by the Directive 2004/104/EC,
which amends Directive 72/245/EEC concerning the
electromagnetic compatibility of motor vehicles. This concerns
Electronic Sub Assemblies (ESAs) and after-market electronic
equipment related to immunity related functions. For such
equipment a type approval following Directive 2004/104/EC is
required;


klippt från
http://ec.europa.eu/enterprise/electr_equipment/emc/guides/emcguide_may2007.pdf

2004/104/EC
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:337:0013:0058:EN:PDF


fy 17 jag är inte avundsjuk....
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-09-16 22:58:17    Rubrik: Svara med citat

Jag fattar inte, EMC-kravet gäller ju bara bilar från årsmodell -96 och framåt, du har en -94?

Nisse, kan du kommentera detta?


Senast ändrad av Johnny J den 2009-09-17 23:22:15, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-09-17 05:49:04    Rubrik: Svara med citat

Hej Nisse,
Jag måste säga att ETPAB är världens bästa och sälja delar. Men, när det gäller och hjälpa på eftermarknad delen de ligger mycket låg på min lista. Lennart med el-ford har 10 pajade batterier, Bo med el-mazda har 4-5 dåliga, alla 10 slutade fungera på min fiat… Om någon frågar mig så skulle jag INTE rekommendera de som leverantör till folket som bygger el-bilar. Och mycket konstigt, det finns minst 4-5 bilar som rullar redan med samma controller. Om du vill så skickar jag till dig sista meddelande från ETP Kent.
Kontakta direkt Zappi, italienarna hjälper dig direkt, så gjorde Curtis-instruments till mig. De har skickat EMC dokument till mig 15 minuter efter samtal.
Lösningen finns det bara tar lite extra tid. Höra med ETPAB de kanske har på hyllan gammal controller med EMC dokumentation som de kan låna till dig tills du besiktar. Vi håller tummarna för dig!
Admir
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-09-17 11:09:12    Rubrik: Svara med citat

Hej Elfi !!
Du har fått ett pm från mig.

Mvh Lennart
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-09-17 12:19:42    Rubrik: Svara med citat

Ursäkta om jag klampar in lite i tråden, men det som behövs är alltså att CONTROLLERN är EMC-godkänd? Måste även motorer etc vara godkända och har då en DC-motor med borstar någon chans att slinka igenom med tanke på hur mycket de sprakar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-09-17 19:36:46    Rubrik: Svara med citat

Hej ger !
Du behöver inte ursäkta dig och du klampar inte in i tråden. Det verkar så att kan man skaffa intyg/certifikat på de ingående elektriska komponenterna som är med i konverteringen så godkänner de på transportstyrelsen detta. Intygen ska naturligtvis vara av rätt karaktär och innehålla rätt siffer kombination.
Det finns certfikat eller intyg till det mesta idag. Min motor har ett certifikat som tillverkaren har skrivit. Och jag har mailpratat med Elfi, hans motor som är en likströmmare och även till den fanns papper och även controllern fick han tag på papper till. Jag citerar igen transportstyrelsen: "Vad gäller EMC så ska alla berörda komponenter uppfylla kraven i EG-direktiv 89/336 eller 95/54".
Man blir mer och mer confys !!

Mvh Lennart i Varberg
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-09-17 20:43:41    Rubrik: Några länkar Svara med citat

Hej lite läsning
http://sv.wikipedia.org/wiki/89/336/EEC

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_kompatibilitet

Det löser ju inte problemet men förklarar en del.
Mitt råd är att hitta intyg på alla delarna om leverantören inte har så gå till den som importerar till EU har denna inte ordning på det så kan det bli dryga böter han måste spara intygen 10 år minst. kanske du kan hitta någon produkt som grejerna finnes i där ska finnas kopior på intygen i manualen/dokumentationen tänker på om delarna sitter i en gaffeltruck tex.
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-09-17 21:15:24    Rubrik: Svara med citat

Alla produkter som säljs/brukas inom europa måste vara CE-godkända. Spelar ingen roll om det är elbilar eller leksaker.
CE-kraven inkluderar EMC.

CE är dock lite roligt på så sätt att det inte finns så hårda krav på att man verkligen testar sin produkt. CE kräver ofta i princip bara att man lovar att produkten uppfyller kraven.
Skulle det visa sig att produkten inte uppfyller kraven, så är det visst inte så jättehårda straff... Typ, du får inte längre sälja produkten eller så bara.

Jag råkar utveckla elektronik till vardags, och EMC tar en stor del av vår tid. Det är faktiskt allt annat än enkelt att utveckla en produkt som verkligen klarar av EMC-kraven. Ofta konstruerar vi om ett kretskort 2-4 gånger bara för att lyckas ta oss igenom alla EMC-tester.
Dessutom är det inte bara en byråkratisk övning. En produkt som inte uppfyller EMC-kraven är en opålitlig produkt. Vi stöter ofta på kretskort som inte alltid beter sig som de ska på grund av undermåliga EMC-egenskaper.
Vore väl inte så kul om din elbil slutar fungera mitt på vägen bara för att det råkar köra en moped med fel på tändningen bredvid. Eller att närliggande trafikljus börjar blinka gult varje gång du bromsar. Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2009-09-19 10:19:38    Rubrik: Svara med citat

Kan man inte komma "runt" problemet genom att låta en EMC firma testa bilen eller blir det för dyrt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-09-19 19:00:21    Rubrik: Svara med citat

Visst man kan testa hos auktoriserade byråer. En likadan test kostar ca.100.000kr och omfattar tvåsidig EMC kompatibilitet, alltså strålning utåt och påverkan på redskap som testats vid eventuellt externt strålning. Eller så kan man också läsa mer:
http://www.nemko-scandinavia.com/nb/tjenester/emc-testing.html?_kk=emc%20testing&_kt=ec97ec0b-d3cb-4302-b7f3-2fa3ebab18f2&gclid=CN23wLKf_pwCFcsz3godBE_ABA
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jocke567
Gäst





InläggPostat: 2009-09-23 19:33:42    Rubrik: sannerligen intressant.... Svara med citat

... och måste utrycka min beundran för er med era underbara maskiner, tålamod och kunskap.

hamnade här i forumet när jag surfade runt och letade efter priser på batterier som jag tror behövs bytas på en reanult express som jag såg var till salu. Jag kör 5-8 mil om dagen i jobbet och tycker inte om miljöbelastningen så jag letar elbil.
någon som vet var jag kan få reda på priset på batterier.
Till överst på sidan
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-09-23 20:11:30    Rubrik: Svara med citat

Om du läser lite mer här på forumet kommer du tyvärr att
se att det är närmast omöjligt att hitta batterier till Express.

Om du inte vill köpa nya Very Happy
vet ej pris kanske 8.000:- st Shocked

Litiumkonvertering står väl närmast på tur då.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-10-23 18:43:08    Rubrik: Svara med citat

Very Happy Very Happy Jodå, nu kan man väl kalla sig elbisägare då.
Igår hände det, bilprovningen godkände bilen, inte direkt för dom hade inte riktigt reda på pappiren som jag lämnat till dem vid första besiktningen och sen hade inte ärendet återemitterats från transportstyrelsen sedan förra veckan då de godkände de sista intygen (intygen från ETP, tog lite tid tyvärr). Sen ville han ha uppgifter på ebersrächern (värmaren) och om elmotoreffekten är mätt som DIN, ja vad svarar man på det. Ringde till den lokale motorlindaren och frågade, är tydligen utgående effekt på axeln. Jag tänkte tar det aldrig slut, men nu ska det vara klart, kommer besiktningsprottokoll till veckan så den får la stå tills dess.
Har beställt en PakTrakr från USA kommer väl snart hoppas jag och sen ska monteras. Har även köpt en temp styrd fläkt som ska monteras makom invertern, för den vill bli lite jummen ibland. Då begränsar den nämligen strömmen och därmed farten.

Ha dé gött i höstnatten önskar den glade Very Happy Very Happy elbilsägaren Lennart
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-10-23 19:55:39    Rubrik: Grattis Svara med citat

Man kan bara gratulera.
Jag håller på och läser SFRO bygghandbok för att kunna skriva ett tillägg så det blir enklare i framtiden hoppfult.
läs mer i denna tråd http://elbil.forum24.se/elbil-about2035.html&highlight=
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-10-24 05:54:29    Rubrik: Svara med citat

Grattis Lennart, egentligen hände det!
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lhogberg
Aktiv


Registreringsdatum: 30 oktober 2009
Inlägg: 45

InläggPostat: 2009-11-03 14:02:58    Rubrik: Svara med citat

hej,

verkligen fint bygge!
får man fråga hur mycket du fick ge för adapterplattan?
om du orkar, gärna en sammanställning av resten av delarna också =)

//Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-11-04 21:04:19    Rubrik: Svara med citat

Hej !!
Adapterplattan blev väldigt bra, rejält tilltagen mycket proffsigt gjort.
I den sitter även ett stödlager, detta fick ju fräsas in. Det skulle även göras en axeltapp med utvändig spline som skulle passa i elmotorn. Det plockar ju till så 13000 för allt ihop, då ingick även ihopmontering av hela rasket.
Lite ekonomi:
VW Golf 1,4 -94 11000 kr
Elmotor, Inverter, Batterier, DC/DC omvandl., gaspedal,
Display, mm. 57600 kr
Mekarbete, såsom adapterplåt, ny axeltapp med fräsning
av splinesaxel samt ihop montering 13000 kr
Vakuumpump 1300 kr
Värmare och cirkulationspump 3200 kr
Styrservopump 2650 kr
Div elmaterial 4440 kr
Stötdämpare och fjädrar 5360 kr
Varvtal/pulsrelä 484 kr
Programvara för inverter
och autofill system till batterier 7960 kr
PakTrakr instrument 3000 kr
Div rör, slang, plåt, kopplingar 4000 kr
Regbesisiktning gånger två inkl vägning ca 2000 kr

Ja det var väl det hela, blir en del trots allt, men som det ser ut nu så funkar allt väldigt bra.

Mvh Lennart
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.32 sekunder att ladda.