Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertering VW Golf EL 12kW
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-12-30 22:58:22    Rubrik: Svara med citat

Godis!

Grattis och Gottt nytt år!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2008-12-30 23:51:47    Rubrik: Svara med citat

Stiligt!!!
Grattis!!
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-12-31 00:09:58    Rubrik: Svara med citat

Grattis
O Gott Nytt År
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-01-29 21:15:22    Rubrik: Update Svara med citat

God fortsättning på det nya elbilsåret !!

Tiden går fort när man har roligt och roligt är det att bygga elbil. Sedan nyår då första provkörningen ägde rum så har bilen rullat 17,5 mil. Har kört 3,5 mil som längst i ett sträck. Verkar vara bra med kraft kvar i batterierna efter den sträckan. Upp till 6 mil ska det nog klara. Vi får väl se framöver. Om man slår ut antal körda mil med energin som åtgått (31 kWh) så blir medelenergin/mil ca 1,8 kWh. Maxström 13,7 A.
Hastigheten som högst ca 80 km/h. Då har jag programmerat invertern på maxfrekvens på 125 Hz blir ca 3600 rpm. Om den programmeras högre så finns risk att den blir onödigt varm. Hastigheten tycker jag räcker till för körning i och runt här i stan.
För tillfället mäter jag strömmen med tångamperemeter och i 70 km/h på fyrans växel och jämn väg så blir strömmen ungefär 160 A. Ska mäta och registrera mer värde senare.
Annars är det inmontering av Eberspräschern i motorrummet som gäller, färdigställande av elektrisk inkoppling av styrservo, ska kopplas så den går på hastihetsmätarpulsen och en utgång på invertern. Nu till helgen skall framdämparna med nya starkare fjädrar från Golf Diesel (styvare än bensin versionen) monteras.
Under januari har även ett autofill system på batterierna monterats.
Ja det var lite av vad som hänt sen sist.

Mvh Lennart// Very Happy








_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2009-01-30 22:31:40    Rubrik: Svara med citat

Hej Nisse,

Det ser ju strålande ut! Hoppas besiktning går bra. Vad får du för tillsatsvikt (passagerarantal) tror du?

Intressant med energiförbrukningen. 1,8 kWh/10km är ungefär som min Renault Express (Batteriet 108V nominellt 136Ah och ca 80 km körsträcka). Jag försökte räkna lite på Teslas uppgifter och kom fram till ca 1 kWh/10km. GM:s EV1 var ju extremt strömlinjeformad, någon som vet energiförbrukningen på den?

Vart går egentligen energin? Luftmotstånd, rullmotstånd, friktion, tranmissionsförluster. Finns det något effekt/hastighetsdiagram (kalkylark?) med dessa olika parametrar?

/Stefan
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2009-02-01 10:37:58    Rubrik: Svara med citat

Hej

http://www.cargine.com/tech1.html

Finns ett diagram lägst ner på sidan som visar energiflödet för en bensinbil
Till överst på sidan
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-02-01 21:14:58    Rubrik: Svara med citat

Groix skrev:
Hej Nisse,

Det ser ju strålande ut! Hoppas besiktning går bra. Vad får du för tillsatsvikt (passagerarantal) tror du?

Intressant med energiförbrukningen. 1,8 kWh/10km är ungefär som min Renault Express (Batteriet 108V nominellt 136Ah och ca 80 km körsträcka). Jag försökte räkna lite på Teslas uppgifter och kom fram till ca 1 kWh/10km. GM:s EV1 var ju extremt strömlinjeformad, någon som vet energiförbrukningen på den?

Vart går egentligen energin? Luftmotstånd, rullmotstånd, friktion, tranmissionsförluster. Finns det något effekt/hastighetsdiagram (kalkylark?) med dessa olika parametrar?

/Stefan


Hej Stefan !!
Tack för inlägget, jag har inte beställt reg.besiktning ännu. Vill ha bilen riktigt färdig först. Vad jag glömde skriva om häromdagen i mitt sista inlägg var att jag provvägde bilen. Vikten blev 1380 kg. Totalvikten som står på regbeviset är 1510 kg, så maxlast skulle bli 60 kg !!. 1380+70(förare)=1450 kg. Kvar blir då 60 kg !!. Inte så mycket men det är inte så mycket att göra åt. De får la räcka. Lite här o lite där blir en hel del kg. Ska kontrollmäta på ett annat ställe också för att vara riktigt säker.

Sen vad det gäller energin så har jag en sån där billig enfas energimätare som man sätter i uttaget, vet ej hur tillförlitliga de är, har ej kontrollmätt den, får la göra det en dag. Ska fortsätta att mäta varje laddning framöver ett tag så får vi se.

Har för övrigt bytt stötdämpare fram och styvare fjädrar idag, det gjorde att den blev ungefär tre cm högre i framänden. Har också börjat att montera värmaren, det är lite pyssel med det med.


Mvh Lennart//
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-02-02 14:27:28    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Luftmotstånd, rullmotstånd, friktion, tranmissionsförluster. Finns det något effekt/hastighetsdiagram (kalkylark?) med dessa olika parametrar?

/Stefan


kolla dokumentarkivet

Citat:

http://www.cargine.com/tech1.html
Finns ett diagram lägst ner på sidan som visar energiflödet för en bensinbil


Tänk på att procentsatserna i cargine sidan är snittet på en körcykel i stadstrafik så dom siffrorna går inte bara att rycka och använda.
Till o börja med såg siffrorna helt tokiga ut när jag tittade på cargine sidan men snitthastigheten är troligtvis väldigt låg med tanke på den låga procenten på luftmotstånd och det procentuellt sett höga rullmotståndet

Edit: förtydligade lite
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag


Senast ändrad av mrMagoo den 2009-02-11 19:51:04, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-02-11 00:41:30    Rubrik: Svara med citat

Groix skrev:


Intressant med energiförbrukningen. 1,8 kWh/10km är ungefär som min Renault Express (Batteriet 108V nominellt 136Ah och ca 80 km körsträcka). Jag försökte räkna lite på Teslas uppgifter och kom fram till ca 1 kWh/10km. GM:s EV1 var ju extremt strömlinjeformad, någon som vet energiförbrukningen på den?

/Stefan


Japp,
0.7 kWh/10km i 70 ca
1-1.1 kWh i ca 95-100
om jag minns nu, men är ganska säker.

"Extremt" strömlinjeformad skulle jag väl inte vilja kalla den, men.. Det blir ju uppenbarligen skillnad när man gör hyfsat rätt från början..
Very Happy
BTW, det skulle vara skoj att höra data på 1Litre-bilen, nån som har Cw,m2?
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-03-16 20:52:26    Rubrik: Update Svara med citat

Long time no see !!

Ja då har det gått en och enhalv månad sedan sist jag uppdaterade tråden, med influensa i hela familjen i början på februari och diverse annat så har det väl ändå hänt en del med bilen. Servostyrningen har kommit igång. Hittade på nätet en firma som gör och konstruerar diverse elektronik byggsatser, även färdiga lösningar, www.jetronic.se . Jo vad jag hittade var en varv/puls räknare med extern relä styrning, färdiga varvtalsvakter kostar ju en hel förmögenhet, 4000-5000 kr. Denna gav jag ca 500 kr för. Den mäter pulserna från hastighetsmätargivaren och omvandlar den till en till-från funktion. Under 20 km/h så drar utgången och servon går igång. Vad jag märkt är att den kanske skulle gå igång redan vid 30 km/h, ska höra med jetronic om det är lätt att ändra. Ska även koppla den så att pumpen ej går om inte pedalen är påverkad.
Värmaren en Eberspächer D3W, har suttit i en VW Transporter T5 som komplement värmare. Har kopplat den till cirkpump vidare till en liten behållare för att öka vätske mängden lite grand, sedan vidare till det det ordinarie värmepaketet inne i cupén. Den ordinarie expansionskärlet är även det kopplat till systemet. Värmaren startas genom en strömbrytare inne i bilen. Den går till ca 85 gr sedan går den ner på sparlåga tills vatten tempen sjunker till mellan 75 och 80 grader. Den ryker en hel del, ovanligt mycket, kan vara för stor inkommande bränsle mängd, kollade aldrig med skroten jag köpte den på vilken model av värmare den hade suttit på, kan vara till någon större, varje model på värmare har en specifik pumpmodell. Få väl mäta upp den för att utröna hur det ligger till. Ja de é gött me värme i kupén.
Har även satt i diodlampor i de flesta lampor på bilen, dyrt, men det drar ju mindre ström !!
Nu börjar man se slutet på konverteringen, ska fixa lite med instrumenteringen inne i bilen. Batterierna i boxen bak ska fixeras på något sätt, batterierna fram likaså. Sedan ska man väl kunna beställa besiktningstid, bilen har en fyra som slutsiffra så det blir nog rätt bra framme i april någon gång. Men man vet aldrig !!

Ni kollar väl på www.elfir.se för nyheter inom elbilsvärlden, även på
http://evworld.se en ny svensk version av http://evworld.com.

Med elbilshälsningar från Lennart Very Happy











_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW


Senast ändrad av Nisse den 2009-05-05 10:48:33, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-03-16 22:01:54    Rubrik: ett litet stavfel på EVWorld länken ovan Svara med citat

Rätt länk http://evworld.com/international/sverige/index.cfm
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016


Senast ändrad av magnus_jo den 2011-07-13 14:50:49, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-03-17 20:46:30    Rubrik: Svara med citat

Tack för korrigeringen !

Mvh Lennart
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-05-05 15:38:31    Rubrik: Svara med citat

Nedräkning

Oj vad tiden går fort, redan inne i maj månad och jag har inte fått besiktigat ännu !! Men nästa vecka, tisdag 12 maj då ska vi in för bedömning på AB Svensk Bilprovning. Regbesiktning alltså och vanlig besiktning. Puh svettigt värre.

Värmaren som jag skrivit om tidigare är nu fixad, har köpt en riktig dieselpump anpassad för just den typ jag har, nu går den väldigt bra och ryker ej. Men nu e de ju gött ute ! Men det kommer tider efter dessa.
Instrumenteringen inne i kupén är fastsatt i mittkonsollen ska kompletteras med någon typ av batteritank mätare senare.

Annars har karossen fått lite översyn, en gammal VW -94 har en benägenhet att få lite gevalia rosor här och där, dessa har blivit blästrade och övermålade. Får se framöver om det finns utrymme för en större lackeing av åbäket.
Ska hissa upp bilen på en billyft till helgen för att kolla över den under till innan besiktning.
Var och kollade vikten hos en bekant som jobbar på Stena Metall, verkar rätt bra. Väckte stort intresse hos gubbarna, det kom en hel drös och kollade och tyckte det var dö fräckt med konverteringen.
Ja det var väl det hela för denna gång, för övrigt händer det ju väldigt mycket på elbilsfronten just nu och det känns ju som man ligger rätt tiden med eldrift bara man blir godkänd av storebror bilprovningen.

Med elbilshälsningar Lennart Very Happy





_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2601
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-05-13 11:35:00    Rubrik: besiktning Svara med citat

Hej Lennart,
Undrar hur gick det på besiktningen?
Var de snälla eller elaka?
Jag måste överklaga till Transportstyrelsen på EMC intyg och broms intyg.
MVH Admir
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-05-13 20:17:44    Rubrik: Regbesiktning Svara med citat

Hej !!
Ja då var det gjort, regbesiktning och vanlig besiktning. Det går ju aldrig riktigt som man tänkt sig. På den vanliga besiktningen blev det ombesiktning på en utsliten styrled (p-ände) de e ju en baggis att fixa. Men sen är det ju den andra ! Nä den gick inte igenom, tyvärr så lätt ska det inte vara. Ombyggnationen som sådan var det inte så mycket snack om, bara positivt som han tyckte. Jag har fått på protokollet eller det står så här: Fordonet har följande fel:
1. ÖVRIGT, Granskning av intyg. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2008:249.
Den föreskriften säger hur man ska fylla i besikningsprotokollet vid registreringsbesiktning. Alltså vet besiktningsmannen inte hur han ska fylla i detta. Han sa han kontaktar mig senast inom tre dagar efter han har kollat med bilprovningens egen tekniska personal. Då skulla han ge besked om vad som kommer att hända med min bil. Vi får se framöver vad dessa herrar har att säga. Tiden är för närvarande oviss. Bilen får bara köras till och från besiktning/verkstad kortaste väg !!
Det ska mycket till innan jag ger upp det ska ni veta !!

Med elbilshälsningar från Varberg, Lennart
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2601
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-05-13 20:58:44    Rubrik: Svara med citat

Hej Lennart,
De är bara och gratulera! STORT Gratis med lilla bagis som du säger…
Du har det finaste nyheterna Senby och jag kunde få faktiskt! Vi 2 har fåt underkännande på EMC och Broms prov och din bil samtidigt som Jonnys blev GS! Jippi, det är bara formalitet nu för mig och honom att göra om besiktningen tycker jag, om vi inte stötar på någon dum bund – jävel besiktningsman igen! Kör försiktigt till ombesiktning och informera folk senare hur känns det. Ekologiskt med späningen.

MVH Admir
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-05-27 20:15:11    Rubrik: Svara med citat

Problem !! Sad

I början på förra veckan fick jag tillbaka mitt besiktningsprotkoll, det var som jag befarade, Ej godkänd !!.
1. Elsystem, intyg erfodras. Avser EMC.. kap.7 §7
2. Bromssytem, intyg erfodras. Ändrat, elektrisk vakuumpump till bromsservo. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22 kap.12 §3.

Har idag skickat iväg överklagan till transportstyrelsen. Det tar väl några veckor innan dom får tummarna ur där uppe. Det bli till att vänta.

Har läst om Lenny och hans problem, det blir nog samma visa för mig antar jag. Vägverk/tranportstyrelsen har tydligen bestämt sig att det inte ska få finnas några egenkonverterade elbilar ute på vägarna, och ändå ska Sverige vara ett föregångsland med elbilar enligt Globaliseringsrådet som det så fint heter. Här försöker man att göra något för miljön som att konvertera fossilbilar till något så bra som elbil, men se de går inte för så kan man inte göra. Fy f..n för denna dubbelmoral som finns i detta land.

Ge inte upp !!!

Mvh Lennart
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Oddman
Aktiv


Registreringsdatum: 26 augusti 2008
Inlägg: 47

InläggPostat: 2009-06-02 08:55:11    Rubrik: Svara med citat

Hej Nisse

Sorgligt att de skall bråka om småsaker

Men ett litet tips
Din bil finns som elbil i orginal utförande "Citystromer"
på den sitter en vakumpump som är godkänd
Borde gå att hänvisa till den
Fråga VW om intyg på vakumpumpen (du får nog hävda att du har en orginal pump)
Någon som har en länk till lag kravet på EMC kravet som fanns 94a
Skälv kan jag bara de nya ECE kraven

MVH
Odd
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-06-02 09:19:48    Rubrik: Svara med citat

Finns iget krav på EMC förrän från -96...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Aktiv


Registreringsdatum: 20 juli 2008
Inlägg: 40
Ort: Varberg

InläggPostat: 2009-06-02 19:38:09    Rubrik: Svara med citat

Hej på er !!!

Tack för tipset angående VW Citystromern, ska tänka på detta.
I fredags hörde de faktiskt ifrån sig från transportstyrelsen, men jag var på företagsresa och hade ej möjlighet att ta emot telefonsamtalet, men de bad mig ringa tillbaka för att diskutera bromssystem och vakuum. Har igår och idag jagat personen ifråga men han har haft semester och suttit i möte så jag ska försöka imorgon igen. Skam den som ger sig. Ska bli intressant att höra vad han har på hjärtat, eller kanske det inte blir det, vi får se.

Vi får ladda vidare. Ha det !!

Mvh Lennart
_________________
Projekt VW Golf EL 12 kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.