Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertering av helbilsgodkänd bil... Vad krävs?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-08-19 13:24:14    Rubrik: Vadå räkna bort. Svara med citat

Himla tjat om att alla bilar som är nyare än -97 skall räknas bort!

Har varit i kontakt med bilprovningen/SFRO och det verkar inte vara några större problem att ha en nyare bil som "objekt".

Den skall bara besiktigas hos SFRO.

Men det bör inte vara några problem. Man kan ändå inte bygga hur som helst bara för att bilen är äldre! Den skall ju ändå vara trafikduglig..Eller?

Själv skall jag bygga om en ifrån -00, och ser än så länge inga bekymmer med "nyare" bil.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-08-19 14:28:54    Rubrik: Svara med citat

Det går bra med nyare bilar, problemet är bara att man måste göra stora förändringar på dem, typ ändra hjulbas och liknande, räcker inte med att byta till eldrift.
Ej helfordonsgodkänd bil räcker det med att åka till besiktningen, man slipper SFRO vilket sparar in både pengar och transporter..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-08-19 14:48:09    Rubrik: Svara med citat

Jag får det till att det räcker med att byta motor:

http://www.sfro.com/ombyggnadbil.html


Här finns information om hur du skall gå till väga om du vill bygga om ditt fordon.

Det finns 3 nivåer för ombyggnad av fordon.

1. Ändrat/uppbyggt fordon. Här skall SFRO egentligen inte vara involverat över huvud taget. Men i vissa fall vill Bilprovningen att SFRO skall göra en enklare besiktning. Om inte provkörning behövs och det inte behövs något återbesök kostar denna besiktning 2000:-.

2. Ombyggt fordon. Här är ingreppen eller ändringarna på originalfordonet så omfattande att det behövs en sk "stor" besiktning med provkörning och bromsprov. Som ombyggt blir fordonet fortfarande av samma årsmodell somm original. Kostnad 4000:-.

3. Amatörbyggt fordon. I vissa fall kan änndringarna och ombyggnationen vara så omfattande att fordonet blir amatörbyggt. Årsmodell ändras till när det besiktigas. Kostnad 4000:-.

Nedan ger vi er en "lathund" på vad som är vad!

1. Ändrat/uppbyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med ram.
b. Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med ram.
Info för bortagning av tak, s.k. "Kirunacab".
c. Byte av motor och skivor fram.Se b. för effekt och vrid.
d. Ombyggnad av sedan till kombi genom skarvning i kupézonen (uppbyggt).
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med ram.
f. Taksänkning.
g.Taksänkning och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10%.
h. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med ram.

2. Ombyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar.
b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
e. Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
f. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.

3. Amatörbyggt fordon.
a. Ändring av motorplacering till t ex mittmotor.




Killen jag pratade med som var SFRO-representant menade att om man byter till eldrift så hamnar bilen i kategorin "ombygt fordon"...

Tror och hoppas att man inte behöver bygga om bilen mer än nödvändigt för att få den godkänd...?
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-08-19 16:22:14    Rubrik: Svara med citat

Ja det är en jävla djungel det här..
Som jag fick det förklarat går det inte att få en helfordonsgodkänd bil typad som bara "ändrat/uppbyggt fordon", utan man var tvungen att göra större ingrepp enligt "ombyggt fordon" där kaross/upphängningsändringar krävs. Undantaget är väl ombyggnad till bakhjulsdrift som verkar enklare...

Jag tror detta är så komplicerat att de man frågar sällan har stenkoll själva, man får nog dubbelkolla ett par gånger...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-08-19 20:29:08    Rubrik: Svara med citat

Jag trodde Julle förklarat det här i nån tråd för ett tag sedan...

Det ÄR så enkelt som Frolle nämner inget konstigt med det. (ingen skillnad på helbilsgodkänt eller inte)
En normal el konvertering hamnar således under.

1. Ändrat/uppbyggt fordon.
Byte av motor och skivor fram. effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med ram.


/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-08-19 23:31:34    Rubrik: Svara med citat

Ja det här kan nog diskuteras hur länge som helst...så här står det på SFRO sida:
"Vi får ofta frågor om helfordonsgodkända fordon, om man kan tillämpa reglerna för ombyggt fordon även på dem. Svaret är ja, samma regler gäller, även ett helfordonsgodkänt fordon kan bli ombyggt fordon. Det förutsätter förstås att bilen eller motorcykeln ändrats tillräckligt mycket för att det ska kunna klassas som ombyggt fordon - se mer info på våra sidor."

Vet inte hur man skall tolka detta, för lite info, det står ju inte direkt något om "ändrat/uppbyggt fordon".....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-08-20 10:17:47    Rubrik: Svara med citat

Om man får gissa vad SFRO/bilprovningen vill med reglerna så tror jag så här:

Om man t.ex köper en hyffsat ny fin bil med rasad motor så skall det inte vara möjligt att stoppa i en gammal smutsig motor utan katalysator ifrån 70-talet, och sedan besiktiga om den som "ombyggt fordon". Gissar att det i detta fallet då krävs en STOR ombyggnad för att passera nålsögat.

Men om man t.ex bygger om till miljövänligare eldrift så bordet det inte vara några problem.

Kanske skall vara lite godtyckligt för att man inte skall behöva släppa igenom alla tokigheter som folk bygger.
Är väl trots allt miljö och säkerhet det hela handlar om...?

Bara att hoppas att det finns lite sunt förnuft hos inspektören när det är dags för besiktning :-) Men å andra sidan har man varit med om en del sur-rövar i ungdommen som inte kunde släppa igenom ens gamla Volvo 240 för att den var gammal... För gamla bilar är det ju ALLTID fel på... Fanns gånger man funderade på att bli pyroman, men lyckade lägga band på mig :-)


Själv tänker jag åka till bilprovningen och göra ett försök med en "vanlig" besiktning när bilen är klar. Visst, är väl som att köpa en trehundrakronorslott med dåliga odds :-)

Men detta är bara mia egna personliga spekulationer.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-08-20 20:39:45    Rubrik: Svara med citat

Det vore bra om det kunde redas ut en gång för alla vad som verkligen gäller... (och kostnaderna runt detta) Och detta med en godkänd besiktning av en ombyggd helbilsgodkänd bil. (EL Konverterad givetvis)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-09-18 13:13:12    Rubrik: Svara med citat

Den eviga frågan...

sidan 235 och 48 enligt pdf sidnumrering kan vara av intresse (230 och 43 enligt dokumentets sidnumrering)
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

EDIT: förtydligade sid. hänvisning.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag


Senast ändrad av mrMagoo den 2008-09-18 17:24:40, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-09-18 13:24:22    Rubrik: Svara med citat

Va?
Om däck, eller kollapsande rattstång....?
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-10-09 11:55:54    Rubrik: Svara med citat

Läste på Bosses kommentarer:
http://www2.olzzon.com/g/g.php?a=s&i=g43-05152-0f

"Ursäkta att jag inte har skrivet på ett tag men jag har varit upptagen med att bråka med myndiheter och bilprovningen om hur bilen ska reggas eller byggas om ännu mer för att gå som ombyggt fordon, nu är ialla fall reglerna satta, ombyggt fordon gäller så jag ska nu sätta fart att göra de justeringar som behövs för att få bilen på vägen snarast igen. (OBS bilen hadde en gällande besiktning när jag utförde testerna i sommras) och för er som går i ombyggnads tankar, skaffa en nyare bil och regga den som ombyggd bil då gäller inte krav som ex, EMC och COC dokument, det skulle jag har gjort om jag vetat det jag vet nu.
En del av er har ju hört att jag var på radio förra veckan och jag kommer med största sanolikhet vara med på lokaltv också snart för de har hört av sig men mer om detta tar vi senare.
detta projektet är snart avsutat men nya står på glänt i garagedörren då blir det lite mindre bilar, men det handlar dock om eldrift men på ett annat sätt.
vi hörs senare
Bosse "

*******************************************

Jag har själv skickat en frågan till VV om vad som gäller för en helbilsgodkänd bil då den jag tänker bygga om är ifrån -00.
Efter några dagar fick jag besked om att ärendet har skickats vidare.
Det har gått två veckor nu, så man kan ju gissa att inte ens VV vet hur deras regler skall tolkas...

Citerar Bosse ännu en gång "och för er som går i ombyggnads tankar, skaffa en nyare bil och regga den som ombyggd bil "

Hoppfullt för mig med min -00a, men tvärt emot den allmänna uppfattningen om att man skall satsa på en äldre bil för att komma runt helbilsgodkännandet.

När jag pratade med SFRO/VV innan menade dom att det inte var några problem. men har som sagt nu ställt frågan via mail så att man har "papper" på vad dom har sagt den dag man skall på besiktning.

Ursäkta språket, men vilket jävla U-land vi verkar bo i. Kan ge mig f-n på att man egetligen inte vill ha elbilar på gatorna, skatteintekterna kommer ju minska p.g.a. minskad soppa-försäljning. GRRRRRR !!!!

Hoppas bara att Bosse delar med sig av sina erfarenheter och handlingar.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-10-16 10:18:57    Rubrik: Svara med citat

Jag har fått svar ifrån vägverket...

********** Min fråga till VV *********
Hej.
Jag skall konvertera en "vanlig" bil till eldrift (hoppas jag). En allmän uppfattning verkar var att det är omöjligt att konvertera en bil nyare än 1996 med s.k. helbilsgodkännande.

Vad gäller?
Jag har läst delar av Vägverkets författningssamling med känner mig fortfarande osäker. Det fanns hänvisning till EMC-krav och hänvisning till andra relementen:

6 § Fordon som släpps ut på marknaden eller tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare skall
1. uppfylla kraven i direktiv 72/245/EEG ändrat genom direktiv 95/54/EG (se 2 kap. 12 §), eller
2. vara typgodkänt enligt ECE-reglemente 10 Revision 2 (se 3 kap. 1 §).

Var hittar jag detta, vad innebär det konkret?

Om man talar klarspråk:
Kan jag el-konvertera en bil nyare än 1996?
Kommer jag att få några överraskningar om jag gör det hela proffsigt utan att tulla på kvaliteten i bygget.

Någon nämde att EMC-test av ombyggd bil kostar runt 50.000:-
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_kompatibilitet

Är detta något man måste rätta sig efter?

Min plan är att använda vissa delar ifrån en skrotad El-Berlingo så som komplett drivning, parkeringsbroms på framhjul (+ vanlig handbroms så klart) vakumpump till broms m.m.

Väntar hemska överraskningar om jag konverterar en bil nyare än 1996.
Vore tråkigt att behöva bygga om en äldre krock-osäkrare rishög p.g.a. snårigt regelverk...

Läser man på SFROs sida:
http://www.sfro.com/ombyggnadbil.html

Så får jag en el-konvertering till punkt:1 "Ändrat/uppbyggt fordon." cSmile byte av motor.
Och att då inte ens SFRO behöver vara inblandat (står inget om att bilen måste vara äldre än -96).

Så kan jag bygga om min Renault ifrån -00 till miljösnällare eldrift utan att någon överraskning väntar i form av någon lurig paragraf som gör att jag inte kommer få bilen igenom besiktning?
Självklart kommer jag att hålla mig inom bilens viktgränser och använda en stor portion sunt förnuft. Det är inget extrem-fordon som skall byggas, bara konverterig till eldrift.

Jag slits mellan hopp och förtvivlan!
Snälla hjälp !!!

********* Och svaret som inte hjälpte mig... ********
Hej!

Det här är en fråga som det finns ett stort osäkerhetsmoment i. Vi kan tyvärr inte ge något förberedande svar på enskilda projekt. I ett scenario där ditt fordon anses som ändrat kommer det att bli tal om att alla delar som berörs av ändringen kommer att behålla sin kravnivå men de tidigare godkännandena inte längre är tillämpliga, exempelvis EMC-kraven. En årsmodell 2000 ska ullfylla kraven för år 2000. Som ombyggt eller till och med amatörbyggt fordon blir det andra krav som ska uppfyllas. Gränsdragningen mellan ändrat och amatörbyggt är svår att ge svar på i förhand.

Konkret för EMC-kraven innebär en ändring att det kommer krävas en provning som visar att kraven i nämnda direktiv eller reglemente är uppfyllda.

Med vänlig hälsning
Bo Nilsson
Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119
*********************************************
Vist blev allt plötsligt glasklart...?
Verkar som om man skall försöka få det till ett ombyggt eller amatörbyggt fordon för att inte behöva göra ett EMC-test (som jag hörde kostar runt 50.000:-)...

Man känner sig helt vilsen, vore trågikt att bygga om bilen och sedan inte få den godkänd, samtidigt som man inte kan få några klara besked om vad som gäller, utan att det verkar vara ifrån fall till fall..

Finns här någon som kan skriva något uppmuntrande?
Måste ju finnas någon här i landet som konverterat en nyare bil?
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-10-16 10:33:09    Rubrik: Svara med citat

Nja, det är ju konstigt....

Skicka i en FET FET musikanläggning i bilen verkar ju inte var några som helst problem att göra, kolla bara alla Crank Em Up tävlingar som anordnas. Det brukar ju vara ganska ny bilar. Jag skulle ju bli förvånad om dessa inte skulle påverka EMC i bilen. Det brukar ju vara flera kW i slutsteg på en del bilar.

Men det är klart en kraftig PWM styrning kan nog ge ganska mycket EMC.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Oddman
Aktiv


Registreringsdatum: 26 augusti 2008
Inlägg: 47

InläggPostat: 2008-10-17 17:42:32    Rubrik: Svara med citat

Hej alla

Jag har laddat upp de 4 viktigaste ECE kraven till fil arkivet

MVH
/Odd
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-10-17 18:44:17    Rubrik: Svara med citat

Som privatperson får man enkelt dispens för EMC-testet enligt vad jag hört...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-10-19 10:04:24    Rubrik: Svara med citat

Vem är det som kräver att bilen ska vara EMC testad?
Alla produkter/maskiner/apparater i europa måste vara CE-märkta. CE-märkningen innebär att produkten uppfyller diverse säkerhetskrav samt EMC-krav.
Men men måste faktiskt inte EMC-testa sin produkt. Man måste bara lova att den uppfyller kraven.

S-märkning däremot kräver testning, men S-märkning är inget krav.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-10-19 12:53:29    Rubrik: Svara med citat

CE märkning kräver att du kan plocka fram papper på att du klarar EMC kraven på en vecka.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-10-19 21:42:35    Rubrik: Svara med citat

Kollade Bos sida: http://www.ev-elbil.se/atttankapa.html

Klipp+klistraövning:
Efter många kontakter med myndigheter och bilprovning visade det sig att det kan finnas två vägar att gå mär man ska typa in bilen,

1: skaffa vilken bil som helst oavsett årsmodell bygg den som ett ombyggt fordon och kontakta SFRO för en kontroll innan bilbesiktning. Det som krävs är följande, motor och drivlina ska vara utbytta (detta är ju det vi gör så det är ju redan klart) byt ut hela bromssystemet, bromsok fram och bak, bromsskivor fram och bak alt, trummor bak och huvud bromscylinder med andra reservdelsnummer än delarna till just din bil. Delarna kan vara till samma modell men till en ”typ” GT modell som har lite större bromsar, då är bilen klar för besiktning och då behövs inga intyg om EMC (Electro magnetisk kompabilitet) eller COC.
Eventuellt kan man behöva spärra lådan på en växel t.ex. tvåan samt montera bort växelspaken sedan får du såga bort något hörn på växellådshuset för att få den att gå som ”ej original” samt att sätta dit en växlande kontaktor för att få back på bilen.
Eventuellt kan ett bullerprov behövas.
Gör en byggbeskrivning

2: skaffa en bil oftast äldre än –98 utan COC (helfordonsgodkänd)
skaffa intyg om EMC eller CE märkning på dina komponenter – motor, controller, kontaktor, laddare, etc., Gör en byggbeskrivning registrera den som ändrat fordon då kan du få igenom den utan större problem.

*************************************
*************************************
Verkar ju onekligen som om det skall gå att få igenom bilen.
Även om man blir helförbannad över att man skall behöva bygga om bilen mer än nödvändigt (ombyggt fordon)...

Just nu är min plan att göra ett försök på bilprovningen som ett "ändrat fordon". Är ju bara besiktningsavgiften man riskerar.

Tack Oddman för ECE-kraven. Har börjat läsa... Ingen som är sugen på att skiva en sammanfattning :-)
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-11-16 19:01:54    Rubrik: Svara med citat

Frolle skrev:

Verkar ju onekligen som om det skall gå att få igenom bilen.
Även om man blir helförbannad över att man skall behöva bygga om bilen mer än nödvändigt (ombyggt fordon)...

Just nu är min plan att göra ett försök på bilprovningen som ett "ändrat fordon". Är ju bara besiktningsavgiften man riskerar.

Tack Oddman för ECE-kraven. Har börjat läsa... Ingen som är sugen på att skiva en sammanfattning Smile


Hur har det gått för dig Frolle? Har du besiktigat bilen ännu?

Sen kan jag bara hålla med om att man bara blir förbannad på svenska regler och trögtänkthet! Det är bra att det finns regler, men, man kanske borde titta på ändamålet lika mycket som ombyggnationen. Klart som fan att Sverige är miljö konservativt, och tänker att man bara kan bygga om en bil genom at stoppa i en större och mer miljöförstörande motor, inte kan man väl stoppa i en elmotor som inte förstör miljön heller! Måste ni ju förstå!Wink

Av samma konservativa och idiotiska anledning är det ett lagbrott att koppla in ett vindkraftverk eller annan miljövänlig el producerande källa om du inte har utrustning som mäter exakt varje kilowatt sekund som du producerar vilket fördyrar och gör det näst intill omöjligt att producera egen miljövänlig el på egen hand som man sen kan köra sin miljövänliga elbil på. Men det som är mest sorgligt av allt är att vi Svenskar är dom som har skapat detta idiotiska system genom att tillsätta dom idioter till politiker vi har och som inte vågar protestera högljutt längre!

Och jag är fegast av oss alla;(
Till överst på sidan
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-11-16 21:25:03    Rubrik: Svara med citat

Känns som att reglerna för "ombyggt fordon" tillämpas eller tolkas lite lustigt.

Är det inte rimligtvis så att reglerna för ombyggt fordon beskriver hur pass ändrat ett fordon ska vara för att det skall krävas en dyrare och mer ingående besiktning för "ombyggt fordon". Det vore ju mot all rim och reson att man inte får göra en dyrare och mer ingående besiktning även på ett fordon med mindre modifikationer.

Om någon vill försöka ändra på världen så tror jag säkert på att miljöpartiet lyssnar på förslag för hur reglerna skulle kunna förenklas för elbilsbyggare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.24 sekunder att ladda.