Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


BMS
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-08-11 09:36:01    Rubrik: BMS Svara med citat

Lägger upp en ny tråd med anledning av att detta är något som efterfrågas i hela världen och de med elekronikkunskaper får gärna utveckla denna tråden.
Olika BMS för bly-syra, Nickelmetallhybrid och Litiumbatterier är intressant.
Om någon lyckas få fram en billig, flexibel och tillförlitlig variant finns det stora kommersiella möjligheter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-08-11 12:46:09    Rubrik: Svara med citat

Jag håller på att jobba med det. Tar väldigt mycket tid, bara (flera månader).

Det handlar bl.a. om laddningsutjämning, spänning, ström och temperaturmätning / loggning till PC med diverse larmfunktioner. Kan hända att jag sedan konstruerar laddare för de olika batterityperna som kan kombineras med BMSen.

Är det nån annan här som jobbar på liknande projekt och/eller har idéer för utveckling av produkten?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-08-11 17:53:13    Rubrik: Svara med citat

Vilken batterikemi jobbar du med?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-08-12 10:58:40    Rubrik: Svara med citat

Jag jobbar inte med batterier/batterikemi, bara med övervakning/utjämningsutrustning.

Dessa går att anpassa till de flesta sorters batterier om de modifieras lite. Jag har utvecklat vissa produkter för blysyra 12V och NiCd 6V, men ska börja titta på 3V-paket också, bl.a. kokams Li-Po.

Laddare kommer jag inte att börja med än på några månader.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-08-12 23:55:48    Rubrik: Svara med citat

Slänger in ett par länkaar:
http://www.endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=3345

http://www.endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&p=52792#p52658
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-23 00:29:56    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Tänkte lägga några länkar!
Ang BMS

http://www.bev.com.au/diy.htm

Eller

http://www.ev-power.com.au/-Thundersky-Battery-Balancing-System-.html

eller


http://www.genasun.com/bms.shtml


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
1984:an
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juli 2008
Inlägg: 202
Ort: Höör // Skåne

InläggPostat: 2009-05-03 23:06:20    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Detta var det billigaste alternativet jag hittade... ca 51 kr/st (1 per lifepo cell), om man orkar löda lite själv. skyddar dock bara mot överspänning vid laddning:



http://www.voltblocher.com/Buy.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-05-04 20:24:06    Rubrik: Svara med citat

Jag har en ny enkel att använda men ändå ganka avancerat BMS från nederländerna för lifepo celler som Thundersky, Huanyu etc.

Den har följande funktioner:
- balancerar vid laddning med shuntström
- skyddar mot överladdning (ständer då av laddare med ett relä)
- skyddar mot överhettning vid laddning (stänger då av laddare med ett relä)
- skyddar mot för låg cellspänning med lowbatt relä t ex varningslampa
- skyddar mot överhettning vid körning med lowbatt relä t ex varningslampa
-inbygdd ljusdiod som visar fungerande kommunikation i slingan (alla linkar samtidigt)
- inbyggd ljusdiod som visar när shuntströmmen slås på
- inbyggt temperatursensor (nära polanslutning)
- säkring mot polvändnng

Alla spänningströsklar och shuntströmen är programerbart med enkla seriella kommandon över kommunikations slingan, varje cells spänning och temperatur kan frågas, upp till 128 celler per slinga kan adresseras. Men systemet fungerar även utan centralenhet då den "första" i slingan ställs in som "master" enhet.

Så här ser det ut på en Thundersky cell




Kostar ca 25 euro st fördig konfugurerat för t ex thundersky eller huanyu celler.

/Aryan
_________________
Peugeot Scoot'elec converterad från Saft NiCd till LiFePo batterier med nyutvecklad BMS system
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2009-05-08 13:01:56    Rubrik: Svara med citat

Vad heter firman som säljer denna BMS?
Har dom nån hemsida?
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-05-08 14:16:20    Rubrik: Svara med citat

Albertronic BV i nederländerna. De har en hemsida http://www.albertronic.com men där står bara adressupgifter och en länk till deras webbplats för electroniska tändningsfördelare på http://www.123ignition.nl

Det finns alltså ännu ingen produktsida för BMS:en men de lär nog komma de närmaste veckor.

Här är kommandon som kan skickas till korten över slingan med de två tråder (9600 bps seriell)

Kod:
( ************************************************************* )
( *                                                           * )
( * 123\BATMAN                                                * )
( * 23-d of MARCH 2009                                        * )
( * BATTERY-MANAGER DESIGNED BY ALBERTRONIC B.V.              * )
( * MESSAGES "TO ALL"                                         * )
( *                                                           * )
( ************************************************************* )

( ************************************************************* )
( *                                                           * )
( * MESSAGES "TO ALL" UNITS                                   * )
( *                                                           * )
( ************************************************************* )

<VMAX=4.00>
( max. voltage : 0.00 to 5.00 Volt                              )
( charge relay opens when one cell gets                         )
( above VMAX                                                    )
( LED flashes when this command is seen                         )

<VBYP=3.60>
( bypass threshold : 0.00 to 5.00 Volt                          )
( IBYP-current active for each cell                             )
( is above VBYP                                                 )
( LED flashes when this command is seen                         )

<VCHG=3.30>
( charge trip-point : 0.00 to 5.00 Volt                         )
( charge-relay closes when all cells get                        )
( below VCHG, and all cells are < TMAX                          )
( LED flashes when this command is seen                         )

<VMIN=2.50>
( drive trip-point : 0.00 to 5.00 Volt                          )
( drive relay closes when one cell gets                         )
( below VMIN, or one cell is above TMAX                         )
( LED flashes when this command is seen                         )

<IBYP=0.7>
( bypass current ; 0.0 to 1.0 Ampere                            )
( LED flashes when this command is seen                         )

<TMAX=70C>
( maximum temp. ; 00-99 degrees Celsius                         )
( charge relay opens AND drive relay                            )
( closes when one cell gets above TMAX                          )
( LED flashes when this command is seen                         )

TRX
( used to test daisy-chain ; the green                          )
( LED flashes when this command is seen                         )
( The red LED flashes only when the cell                        )
( is below Vmin                                                 )
( this instruction clears all bypass                            )
( override bits too                                             )

( ************************************************************* )
( *                                                           * )
( * MESSAGES USED FOR BASIC BATTERY MANAGEMENT                * )
( *                                                           * )
( ************************************************************* )

V<VCHG?
( cell-voltage is below VCHG AND cell-temperature               )
( is < TMAX -> V<VCHG? is mirrorred at the output               )
( else no response will be given                                )
( The master-board issues the v<VCHG? instruction               )
( continuously, until its charge relay is closed                )

V<VMAX?
( cell-voltage is below VMAX OR cell-temperature                )
( is < TMAX -> v<VMAX? is mirrorred at the output               )
( else no response will be given                                )
( The master-board issues the V<VMAX? instruction               )
( continuously, until its charge relay is opened                )

V>VMIN?
( cell-voltage is above VMIN -> v>VMIN? is mirror-              )
( red at the output else no response will be given              )
( The master-board issues the V>VMIN? instruction               )
( continuously, and controls the 'drive' relay, on              )
( the last board prior to the master-board                      )

( ************************************************************* )
( *                                                           * )
( * MESSAGES FOR ADVANCED BATTERY MANAGEMENT                  * )
( *                                                           * )
( ************************************************************* )

VXYZ?
( request for voltage of cell#-XYZ ; V001? - V127?              )
( response : VXYZ=a.bc if XYZ matches with cell-#               )
( else VXYZ? is mirrorred at the ouput                          )
( LED flashes when this command is seen                         )

TXYZ?
( request for temp. of cell#-XYZ ; C001? - C127?                )
( response : T017=22 if XYZ matches with cell-#                 )
( else TXYZ? is mirrorred at the output                         )
( temperature indicated in degrees Celsius !!!                  )
( LED flashes when this command is seen                         )

BXYZ=Y
( activates bypass-current as set by <IBYP=p.q>                 )
( voor cell# XYZ independent of its cell-voltage                )
( LED flashes when this command is seen                         )

BXYZ=N
( de-activates bypass-current of cell# XYZ                      )
( LED flashes when this command is seen                         )

( ************************************************************* )
( *                                                           * )
( ************************************************************* )


De första gruppen av kommandon kan alltså användas för att konfigurera om den t ex till andra batterier med andra spänningströsklar.

Den andra gruppen är kommandon som BMS kortet som inställd som första "master" skickar rund med jämn intervall för att se om laddningsreläet ska öppnas eller lowbatt reläet ska aktiveras.
Sista gruppen används om man har en centralenhet eller byggt ett eget interface för att se alla cellers laddningstillstånd osv, men jag använder altså basfunktionen där de arbeter helt själva. Det som är häftigt är att se alla leds flasha när mastern skickar rund sina kommandon, när man laddar batterierna och de uppnår bypass spänningen så ser man bypass leds tändas och släckas, man ser då också när cellerna är bra i balans eftersom alla bypass leds tänds och släckas lite random om en cell har mindre laddning tänds såklart dess bypass led mindre ofta/länge.
Om det uppstår et avbrott i kommunikationsslingan så stängs laddningsreläet av och slå low batt reläet till som extra säkerhet.

Jag har nu kopplad ett kraftigt 230V relä till det lilla laddningsreläet på mastern och med den stänger jag av strömmen till laddaren automatiskt när BMS:en tycker det är dags och det funkar mkt bra och cellerna förblir bra i balans trots variationer i kapacitet.

/Aryan
_________________
Peugeot Scoot'elec converterad från Saft NiCd till LiFePo batterier med nyutvecklad BMS system


Senast ändrad av aryan den 2009-05-08 16:23:02, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-05-08 14:22:40    Rubrik: Svara med citat

De verkar väldigt trevliga.
Synd bara att det blir lite dyrt för mopedbruk som t.ex. vid 48V (16 celler) kostar över 4000:-
Till bil är det klart helt OK.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aryan
intresserad


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 37
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-05-08 14:24:40    Rubrik: Svara med citat

Det slår mig nu at om man höjde de högst inställnbara sänningar från 5V till 8V att de även skulle kunna användas för att balanceras saftblocken men jag vet inte om det är något som öht efterfrågas?

/Aryan
_________________
Peugeot Scoot'elec converterad från Saft NiCd till LiFePo batterier med nyutvecklad BMS system
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-07-02 15:24:06    Rubrik: Översikt av flera BMS system Svara med citat

Översikt av flera BMS system för EV
http://liionbms.com/php/bms_options.php
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-07-21 11:08:57    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Slänger in detta mail på prisbild på BMS:

We can provide the Elithion BMS for 40 cells at $2,000.
That can ship by August 10th.

If someone buys the LiFePO4 cells and the Elithion BMS on the same order, we offer a two year warranty on the cells.
Otherwise, our standard warranty on the cells is one year.

Thanks,
James Morrison
www.evcomponents.com


Kan även se att voltblocher nu har LVC för LiFePo, klart prisvärt.
http://voltblocher.com/

Men jag tycker att vi skall göra ett open source BMS här på forumet för LiFePo eller andra Li kemier.
Ett enkelt men uC styrt BMS med ett kort/cell som kan rapportera spänning + temp kolla underspänning samt shunta vid laddning samt rapportera fulladdad.
Borde gå att få till för ca 50-80 kr /styck beroende på komplexitet och volymer. Jag har tittat lite på olika kretsar och är villig att samarbeta med någon för att skapa något lite större.
Kombinera dessa kort med en COTS kort (arduino) och en egen programvara som masterkort så skulle man kunna få till ett prisvärt alternativ som skulle kunna göra ganska mycket.

Mvh
/Per


Senast ändrad av pm_dawn den 2009-07-21 12:13:43, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-07-21 12:08:50    Rubrik: Svara med citat

Arduino är löjligt prisvärt och lättprogrammerat. Har precis köpt en och börjat labba (Serieinterfacet stöder 10400 bit/s förresten)
Med en differentilaförstärkare kan ett kort för 300:- mäta 6 celler. Mega ännu fler.
Jag lägger mig gärna i.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-07-21 12:18:06    Rubrik: Svara med citat

Tycker det låter väldigt bra
Kan säkert bidra med något.

Vet att det finns en hel del försök
på gång bland forumfolk. Hoppas
att man vill dela med sig. Surprised
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-07-21 12:28:12    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Arduino är löjligt prisvärt och lättprogrammerat. Har precis köpt en och börjat labba (Serieinterfacet stöder 10400 bit/s förresten)
Med en differentilaförstärkare kan ett kort för 300:- mäta 6 celler. Mega ännu fler.
Jag lägger mig gärna i.


Nice !

Jag har en liggande också som jag inte har börjat med ännu. Jag måste få igenom bilen genom Besiktning först, sen kan jag börja leka lite mer.

Jag tänkte mig att köra med en Atmel attiny25v /Cell plus en optokopplare och lite kringkomponenter för att få den att snurra.
Den har en AD och komparator inbyggt samt en inbyggd tempsensor.
Det som skall till är då en två- eller tre-trådars buss som gör att man kan skicka och ta emot data från mastern (arduino). Om mastern inte skall vara ett krav så kanske det måste till en tråd till för LVC data.

Man skulle då kunna göra ett enkelt program för LVC och OVP/shuntning som kan ligga på Tinyn och sedan läser man bara av med Arduinon regelbundet. En attiny25v är billig och kan drivas på 1,8v till 5,5v vilket borde passa perfekt för flera Lixxxx kemier. Sedan är det bara att programmera olika LVC trösklar och Shunttrösklar och iom att uC:n har PWM skulle man även kunna göra en pwm:ad shuntning som skulle kunna shunta olika mycket. (dvs 1/4, 1/2, 3/4 eller hel shuntning)
Har även kolla lite på Microchips kretsar men jag hittar inte lika bra på deras hemsida så jag har inte hitta någon lika bra krets där.
Maxim har ju sina batterikretsar 1-wire, men dom kostar nästa 4ggr så mycket.

Atmel har även speciella Automotivekretsa och specialdesignade batteriövervakningskretsar, men dem verkar dyrare och kan ungefär samma som Tinyn.

Vad tror ni ????
Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jth
intresserad


Registreringsdatum: 31 december 2008
Inlägg: 12
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2009-07-21 13:07:09    Rubrik: Svara med citat

Hej
Låter lite som en voltmätare som jag skissar på.
http://kopparv34.mine.nu/prius/avr1.png
http://kopparv34.mine.nu/prius/avr3.png

Tänkte skissa lite på en inter AVR kommunikation via optokopplare senare idag om jag hinner. Behöver man styra shuntning för att balansera och förhindra överladdning borde det inte vara för svårt att lägga till det på samma ATtiny. Jag kommer nog använda 1wire för temperaturmätning och om jag behöver shuntning då jag har en bunt på lager. Annars kanske det går bra med vanligt NTC-motstånd och använda ytterligare in och utgångar på AVR.

--
Johan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
martaeng
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 mars 2008
Inlägg: 10
Ort: Lerum

InläggPostat: 2009-07-28 10:58:44    Rubrik: BMS System Svara med citat

Hej

Jag har konstruerat och byggt BMS system för olika litium kemier sedan flera år. Dock för mindre system up till 60 V, t'ex. backup system för Ericsson. Håller på att ta fram ett nytt system som skall klara upp till 700V eller 200 seriekopplade celler.
Se gärna: www.marcontrol.se

Tacksam för funktions krav och önskemål.

Mvh/Martaeng

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-08-11 20:10:29    Rubrik: Svara med citat

Hitta denna sida:

http://carrott.org/cgi-bin/twiki/view/BMS/AvailableBMSs

Med en listning av tillgängliga BMS.

Intressant tycke jag var Blade EVs attiny baserade och Solarvan Open source.

Solarvan BMSet har en fet 60 sidors forumtråd med utvecklingen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.34 sekunder att ladda.