Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Planering av första bygget, diverse funderingar...
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
GUS
intresserad


Registreringsdatum: 23 juli 2008
Inlägg: 16
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-07-23 15:06:51    Rubrik: Planering av första bygget, diverse funderingar... Svara med citat

Har nu tillbringat 3 dagar på detta och andra elbilsforum, tycker väl att jag har det mesta klart för mig, men en del saker är det lite frågetecken kring...

Tänkte mest bygga mig en elbil för skojs skull, alltid lär man sig något. Kör gärna miljövänligt, men tittar man på min bilpark i övrigt så kan man väl knappast kalla den miljövänlig. Sen kan man ha en miljödiskussion om andra saker, men detta är ointressant för bygget tycker jag.

Jag vill bygga en relativt enkel bil som t ex morsan kan ha fram och tillbaka till jobbet, först funderade jag en hel del på vilken bil man skulle införskaffa. Helt klart att den skulle vara billig i inköp samt att den skall vara välkänd och lätt att få delar till. Låg vikt och lasta mycket.

Suzuki Swift hade väl varit ett bra alternativ, men nu blir det så att jag kommer att använda en hederlig gammal folkvagn "Bubbla", förmodligen en 1302. Varför?
Den är definitivt lätt, lastar väl lite sisådär. De som byggt "Buggys" kommer ofta ned i en vikt av ca 650-700kg.
Välkänd, definitivt.
Billig, alla gånger.
Reservdelar, finns ju sådana liggandes överallt.
Extremt enkel konstruktion, dessutom kan jag dem relativt bra.

I denna tänkte jag då mig plocka ur motorn som siter bak, klämma in en elmotor. Förmodligen få i ett batteri på var sida om motorn. Fler batterier i det lilla utrymmmet bakom baksätet (man behöver veta hur en sån här ser ut invändigt för att se detta framför sig). Övriga batterier under huven i fram där bensintanken samt "bagageutrymmet" är.
Initialt blir det väl vanliga bilbatterier att testa med, bara för att jag nog har 5 st redan och kan nog lätt skramla fram lika många till. Sen om allt går som tänkt får man väl byta till något roligate.
Bilen saknar ju styrservo, har inget vakum eller andra nymodigheter, behöver med andra ord endast drivning.
Ett stort plus är ju att en Bubbla går att köra helt och hållet utan kaross, med endast bottenplattan är ju en komplett bil utan kaross.

Har kollat lite på prylar man skall ha och en hel del på färdiga Kit från USA, är ju lockande när dollarn är gratis. Har bestämt mig för ett DC system eftersom första bygget får vara skapligt billigt.
Fastnade lite för detta:
http://e-volks.com/kit3.html
De har ju naturligtvis monterat ett sådant i en VW redan, men det hade inte med saken att göra, Curtis controllern verkar ju rätt ok.
Den motorn verkar ju kunna ge bilen rätt rejäl skjuts oxå.

Kopplingen åker ju ur, finns ju 4 växlar framåt och en bakåt, helst skulle jag vilja byta lådan mot en variatorlåda, typ hög och låg bara. Men skall väl försöka få den att fungera först, sen kanske man kan montera ur lite prylar ur VW-lådan så bara 2ans och 3ans växel återstår.

Jag pysslar lite med kolfiber hobbymässigt och har tänkt göra mig lite prylar till MB SL600, huven är gigantisk och väger väl bara den som en Clio typ. Så inte omöjligt att byta lite prylar på Bubblan för att spara vikt, det är ju enkla lösa skärmar, huv och motorlucka.

Vad behövs i övrigt göras administrationsmässigt?
Vanligt besiktning såklart, tycker inte riktigt det framgått någonstans vad som behövs göras i övrigt. Har ju visserligen ej pratat med bilprovningen ännu.

Batterier verkar bli värsta problemet, som sagt, provkör nog med vanliga bilbatterier, har ett gäng på mellan 80-100 Ah, men vad byter man till sen?
LifePO4 verkar väl mest intressant.

Synpunkter?

Annars har jag en Austin Healey Sprite liggandes som kunde bli en rätt skoj konstruktion.

Är ej intresserad av Clio eller annat, endast ett eget bygge, om man inte skall slå till på en Tesla eller en Fisker.
_________________
MB SL600 -94
MB SL600 -93
BMW 540i -97
http://gus.mine.nu/gallery/main.php?g2_itemId=37892
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-07-25 00:10:24    Rubrik: Svara med citat

Tänk bara på att konstruktionen på vanliga bilbatterier gör att de inte tål djupurladdningar speciellt bra, de är ju gjorda för klara höga strömuttag under väldigt korta perioder (sekunder) och sedan direkt laddas upp fort...
Växlar är väl inte så nödvändigt med en elmotor....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
GUS
intresserad


Registreringsdatum: 23 juli 2008
Inlägg: 16
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-07-25 07:43:46    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Tänk bara på att konstruktionen på vanliga bilbatterier gör att de inte tål djupurladdningar speciellt bra, de är ju gjorda för klara höga strömuttag under väldigt korta perioder (sekunder) och sedan direkt laddas upp fort...
Växlar är väl inte så nödvändigt med en elmotor....


Tack för synpunkter, har redan funderat på det där med batterierna, blir ju mest för att testa att allt funkar, sen får jagväl titta på andra batterier, men blir ju fort dyrt.
Samt att jag redan i princip har bilbatterier så jag klarar mig.

Tyckte det skulle vara skoj att åtminstone ha en hög och lågväxel. Finns ju en till aspekt. I en Bubbla sitter ju motorn bakom bakaxeln, växellådan framför, alltså blir den kvar hursomhelst.

Övriga synpunkter på bilval eller komponenter mottages gärna.
_________________
MB SL600 -94
MB SL600 -93
BMW 540i -97
http://gus.mine.nu/gallery/main.php?g2_itemId=37892
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-07-25 23:11:02    Rubrik: Svara med citat

Hej Jonny

Du behöver veta vilka batterier du skall använda när du bygger batteri lådor
Du får inte ha batterier eller starkström kablar inne i cupen
Bilen skall Besigtigas av SFRO först sedan Bilprovningen
Passa dig så du inte överstiger max total vikt annars måste du uppgradera bromsarna också
Jag personligen hade inte tagit bort kopplingen om jag använt en DC motor jag ser den som en säkerhets detalj om controlern går sönder så kan den "fastna" i fullgas

MVH
/Odd
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2008-07-26 07:04:28    Rubrik: Svara med citat

Batterier finns ju redan inne i kupén på många bilar, under baksätet?
Så är även fallet på en gammal folkvagn.
Sen vad det gäller startström så kan man alltså ha ett eller 2 batterier i kupén i början av seriekopplingen, då är man väl uppe i 24V?

Kopplingen kan bli kvar, beror lite på hur det ser ut när man väl har isär bakaxeln.

Totalvikten skall man ju passa sig för, men tror det borde funka.

Ingen har sagt att jag skall besiktiga med diverse udda batterier. Mest för att se att allt funkar.
Till överst på sidan
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-07-26 09:07:38    Rubrik: Svara med citat

Vad är det ni menat med starkström? Ett batteri levererar duktigt med ström. Det jag gissar att ni menar är lågspännig. Då krävs det ju ordentlig isolering, antagligen så att det även klarar visst krockvåld.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-07-26 15:52:34    Rubrik: Svara med citat

Eller högspänning?

Om jag byggt en egen elbil så hade jag satt dit en nödstoppsknapp som bryter all ström till motor och controller, så för säkerhetens skull så borde inte kopplingen vara så nödvändig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
orvar-e
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juli 2008
Inlägg: 55

InläggPostat: 2008-07-26 19:43:36    Rubrik: Svara med citat

Håller med inlägget ovanför, en bläffig röd nödstoppsknapp som bryter ur en kontaktor direkt vid batteriet. Två brytare för maximerad säkerhet, industri standard Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-07-26 20:54:32    Rubrik: Svara med citat

högspänning är över 1000V ac något lägre med DC men så höga spänningar är nog inte aktuellt va?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-07-26 21:15:48    Rubrik: Svara med citat

Tex. clio electrique har en kontaktor per sida vid batterierna.... funkar och är bevisligen godkänt.
Lite vad vi i sverige anser om vad som är vad när det kommer till spänningar

Högspänning är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser när det gäller DC en spänning på 1500volt och däröver.
Lågspänning är enligt samma bestämmelser DC 120-1500volt (50-1000Volt Ac)
Och klenspänning är 0-120volt DC (0-50Volt Ac)

En "clio E" är således en rullande klenspännings anläggning medans "berlingo E" halkar in på lågspänning.

Batteriplacering....
Visst jag har haft nån bmw (snarare tre) med startbatteri under baksätet och har nu en prius med både startbatteri och ett 200volts batteri i kupén, men skulle inte själv placera detta i kupén om jag hade ett batteri som genererar nåt lättantändligt typ väte eller är brandbefängt på ett eller annat sätt......
Jo jag har haft reservdunk i bilen.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-07-28 09:23:56    Rubrik: Svara med citat

Hej igen

Starkström i bilar räknas, enligt ECE100 kraverna som 60V DC eller 25V AC

Läs igenom hela ECE100 där står allt vad en elbil skall klara

ECE är Europa kraven på motorfordom ECE100 är för elbilar

Om man har ett tätslutande lock över batterierna i cupen med ventilation direkt till utsidan så räknas det inte som inne i cupen

En nödstopp knapp i all ära men när svärmor eller någon annan kör bilen så är det naturligaste att trycka på bromsen och frikoppla inte att trycka på en stoppknapp

MVH
/Odd
Till överst på sidan
orvar-e
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juli 2008
Inlägg: 55

InläggPostat: 2008-07-28 09:56:54    Rubrik: Svara med citat

nödstoppknappen skall bara fungera som nödstopp och inte som vanlig stopp. Ifall det blir nått konstigt fel, typ hackaren vill inte sluta att mata ur sig ström till motorerna eller att det uppståt nått annat fel. Förövrigt om man lånar ut bilen så får man väl göra som man alltid gör när man lånar ut sina grejjor. Nämligen att ge en kort information om hur de fungerar, om det anses behövligt.
Det är klart att en vanlig nyckelbrytare kan ha samma funktion som en nödstoppsknapp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-07-28 19:56:22    Rubrik: Svara med citat

Man kan inte definiera stark-STRÖM med en spänning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-07-28 20:19:45    Rubrik: Svara med citat

"Starkström är, enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser, sådan ström, spänning eller frekvens som kan vara farlig för person, husdjur eller egendom. I sammanhanget avser ström alltid elektrisk ström, som mäts i ampere. Begreppet starkström syftar inte på något särskilt antal ampere; en orsak till detta är att redan en mycket liten ström kan orsaka skada"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-07-28 21:13:30    Rubrik: Svara med citat

Nä visst. Jag tröttnar bara på folk som blandar ström och spänning hej vilt. Oftast är det lågspänning de menar när de säger starkström. Men visst är det kominationen ström spänning och frekvens som gör det farligt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
GUS
intresserad


Registreringsdatum: 23 juli 2008
Inlägg: 16
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-07-29 08:23:14    Rubrik: Svara med citat

Ojdå, här händer det saker...

Om det blir någon form av batterier i kupén så kommer dessa få lock och ventilation, råder ingen tvekan om den den saken.

Kollar fortfarande upp komponenter som kan användas, lär ju inte sätta händerna i något än på en månad eller 2, får bli höst först, har tillräckligt att göra med 3 andra bilar fram tills dess.
Men lutar fortfarande åt en "Bubbla" som grund, tillräckligt med motor för att man skall kunna ta sina saker till någon annan bil om det inte blir tillräckligt bra.
_________________
MB SL600 -94
MB SL600 -93
BMW 540i -97
http://gus.mine.nu/gallery/main.php?g2_itemId=37892
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
GUS
intresserad


Registreringsdatum: 23 juli 2008
Inlägg: 16
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-07-29 08:25:22    Rubrik: Svara med citat

Blev ju lite rörigt med lågström, högström, lågspänning osv hit och dit.

Tror alla egentligen vet vad de pratar om, bara orden som åker ut snabbare än vad man hinner tänka.
_________________
MB SL600 -94
MB SL600 -93
BMW 540i -97
http://gus.mine.nu/gallery/main.php?g2_itemId=37892
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mats Önnerby
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 juli 2008
Inlägg: 6
Ort: Klippan

InläggPostat: 2008-07-30 15:17:20    Rubrik: Jordning Svara med citat

Hej

Har läst på lite andra forum att man absout INTE ska ansluta ( jorda ) någon del i motorkretsen till chassit. Det verkar vara en bra regel, för då är risken betydligt mycket mindre att man får ström i sig.

Normal elsäkerhet innebär också att man isolerar alla kablar och anslutningar. Använd också isolerade verktyg när du arbetar med motorströmkretsen och i närheten av batterierna. Visserligen ger ett bilbatteri inte speciellt hög spänning, men de kan ge ifrån sig väldigt mycket ström, speciellt ifall man får en kortslutning.
_________________
Mats Önnerby
----------------
Går begravningsbilen på likström ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
GUS
intresserad


Registreringsdatum: 23 juli 2008
Inlägg: 16
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-07-31 06:57:41    Rubrik: Svara med citat

Det där är mycket bra tips, någon annan jordning än 12 V till karossen känns obehagligt, men finns ju totalisolerade motorer oxå.
Rätt specade kablar, kabelskor, isolering och krympslag behövs.

Lite mer angående bilvalet av en gammal Bubbla, har ju redan kommit igenom delen att den är lättsam att hålla på med. Nästa sak är ju om man skulle vilja göra den lite roligare, finns ju en hel uppsjö av olika karosser att köpa som baseras på VW-plattan.

Denna är ju ett bra exempel:
http://www.blocket.se/vi/16812229.htm?ca=11_s

De som har byggt på den med bensinmotor brukar komma ned i en vikt av ca 750 kg, det är ju fullt respektabelt.
_________________
MB SL600 -94
MB SL600 -93
BMW 540i -97
http://gus.mine.nu/gallery/main.php?g2_itemId=37892
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-07-31 07:22:01    Rubrik: Svara med citat

Om du funderar på en 1302 så får du problem att byta kaross. Den har mcPherssonframvagn, dvs fjäderben, som i överkant är förankrade i just karossen. För att ha möjligheten att byta kaross måste du ha en -70 eller äldre.

Sen är det väl lite synd att slakta en klassisk bil som en bagge för detta, det är ganska sällan man ser sådana på vägarna nuförtiden. Om- och hembyggen brukar inte bli så långlivade. Fast är du säker på att ro iland det så är det iofs ett sätt att ge en sådan nytt liv. Ytterligare en fördel är ju om du hittar en med Eberspächer, så har du värmen löst redan från början

Jag har själv iofs mekat sönder 4-5 stycken, men det var på det glada 80-talet då de var lite vanligare och framför allt billigare.

Körde faktiskt en med ett 10-tal bilbatterier i lastutrymmet fram en gång, efter en garagestädning. Lite läskiga vägegenskaper blev det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.45 sekunder att ladda.