Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


El-diesel Hybrid? Tips & trix samt funderingar...

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-05-26 23:34:42    Rubrik: El-diesel Hybrid? Tips & trix samt funderingar... Svara med citat

Hallo.

Ny här på forumet och upptäkte det av en slump när jag letade efter elmotorer för att få en prisbild mot mitt lilla idéprojekt.

Fundering:
Att bygga en fungerande el/diesel hybrid som är i det närmaste oberoende av elutag.

Grundobjekt: Audi 100 2,5TDI

Lösning på drivline problematiken:

Orginal motor, växellåda från en Quattro där jag utnyttjar de främre drivaxlarna för att driva hjulen och uttaget för kardanaxeln för att ta ut/mata in effekt till elmotorn/generatorn. Eventuellt får man gå via en planetväxel för att varvtalanpassa.

Ett mindre batteripack med skapliga prestanda (vem har behövt ett reservhjul).

Driftlägen:

Stad - enbart elmotor effekt till ca 60km/h ingen växling behövs.
Landsväg - bränslemotor samt tillsats av el för minskad bränsleförbrukning, elmotorn laddar batterierna.
Race - Förbränningsmotor + elmotor båda går för max acc.

Vad tror ni om detta? Teorier

Ska elmotorn kanske driva på bakhjulen i stället? (bakaxel från quattron).

Vilken effekt bör elmotorn ha som lägst? Hur lösa motorstyrningen?

Vilka batterier bör jag välja om jag vill ha egenskaperna, hög spänning, låg vikt och tåla extrem djupurladdning (liten batteribank)

Tror ni jag ska satsa på ett AC eller DC system och är det möjligt att regga igenom ett sådant fordon genom besiktningen eller är det omväg via SFRO som gäller?

Dieselmotorn ska naturligtvis miljöoptimeras och drivas med EcoPar (www.ecopar.se).

Som läget är i dag kan jag få ner bilen till ca 0,51l/mil landsväg (gubbkörning) och ca 0,65 vid blandad forcerad körning effekt dieselmotor = 102 kW (ca 140hk).

Tips trix och kommentarer sökes!

Mvh Magnus
Till överst på sidan
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-05-27 00:42:36    Rubrik: Svara med citat

Hej Gäst
Kul med ännu ett konverteringsprojekt, det blir
väl snart enda sättet att få en elbil, det har blivit
en strykande åtgång på befintliga det senaste året.

Några om bara.

Kommer det inte att bli lite mycket vikt i bilen om
du har kvar originalmotorn + ny tung vxlåda samt
elmotor, batterier och styrsystem.
Hur stor last tål bilen?
Att bara ladda batterierna från bränslemotorn är
ju synd, men det kanske du inte tänkt.

Om det är för att få mycket kraft vid axs kan det
väl var en ide men det bör väl vara bättre att utgå
från elmotorn och sen hänga i en liten dieselmotor
för att öka räckvidden och ladda batterierna från
motor/nätet, laddhybrid med tyngd på ladd.

Citat:
Landsväg - bränslemotor samt tillsats av el för minskad
bränsleförbrukning, elmotorn laddar batterierna.

Låter lite som din grundide kan slösa bort en del
energi

det är ju risk att det blir som i visan:

"Jo alltså, strömmen som man får från generatorn då
Det är just precis så mycket att manicken börjar gå
För se, strömmen går tillbaks igen, till början hela ti'n
Och så går den av sig själv, det är en ---------------"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-05-27 09:49:03    Rubrik: Svara med citat

Tänk också på problematiken med att ändra något på en EU-typad bil, alltså bilar nyare än -96-97, vilket i princip är omöjligt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-05-27 11:39:16    Rubrik: Svara med citat

Med hjälp av SFRO är det inte svårt, snarare enklare och kanske lite billigare. De har stor erfarenhet och ger tips och råd.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-05-27 14:15:29    Rubrik: Svara med citat

Hej och Välkommen Magnus.
Registrera dig gärna på forumet så att vi känner igen dig när du skriver nästa gång!

Citat:
Låter lite som din grundide kan slösa bort en del
energi

det är ju risk att det blir som i visan:

"Jo alltså, strömmen som man får från generatorn då
Det är just precis så mycket att manicken börjar gå
För se, strömmen går tillbaks igen, till början hela ti'n
Och så går den av sig själv, det är en ---------------"


Very Happy

En bra idé när man försöker hitta på nya idéer med hybridbilar där man flyttar energi hit och dit vore kanske att man gör ett energischema / kalkyl så att man ser vart all energi tar vägen så att man inte lurar sig själv (som i visan!)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-05-28 00:21:42    Rubrik: Svara med citat

Julle, kan du förklara lite grann angående SFRO?
Jag har deras bok om byggnation mm. och vad jag förstår är det ok att bygga en bil helt själv, vad de gör är att godkänna ram, kolla svetsar mm.
Men när det gäller en redan inreggad EU-typad bil tror jag inte de kan göra så mycket, har jag fel?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-05-28 07:27:16    Rubrik: Svara med citat

Ang ombyggnad så borde väl SFRO alltid fungera.
Annars skulle väl alla som tunar och stylar sin bil vara helt laglösa !
Jag menar kolla in alla nummer av Bilsport eller alla andra tidningar med stylade bilar. Dom är nog nyare än 97 dom flesta. Så jag tror inte att det skall vara ett problem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-05-28 14:04:12    Rubrik: Svara med citat

Det är stor skillnad på kosmetik och mekanik när det gäller styling.

Är bilen EU-typad måste man få ett intyg från tillverkaren att "det faller inom typningens ram" om man ändrar något väsentligt, vilket i princip är omöjligt...

Tror att många som grejar med nyare bilar inte bryr sig och ändrar tillbaks tillfälligt när det är besiktningsdags...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-05-28 14:22:39    Rubrik: Svara med citat

Har kollat lite noggrannare och kommit fram till att jag har delvis fel.
Detta gäller:

Helfordonsgodkända fordon
Vi får ofta frågor om helfordonsgodkända fordon, om man kan tillämpa reglerna för ombyggt fordon även på dem. Svaret är ja, samma regler gäller, även ett helfordonsgodkänt fordon kan bli ombyggt fordon. Det förutsätter förstås att bilen eller motorcykeln ändrats tillräckligt mycket för att det ska kunna klassas som ombyggt fordon - se mer info på våra sidor.

2. Ombyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar.
b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
e. Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
f. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.

Alltså innebär det att det inte räcker med att byta motor...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-05-28 22:22:46    Rubrik: Motorstorlek. Svara med citat

Hur stark motor tror ni man behöver egentligen i en hybrid? Man kanske ska tänka om och lyfta i en 4cyl mindre TDI maskin (1,9l) och vässa in elmotorn mellan växellåda och motor (idealet måse ju vara mellan slutväxel och växellåda?)

Har kikat runt lite på batterier och kan väl konstatera att Blybatterier är nog inget för en hybrid p.g.a. vikt.

Vad anser ni om NiCa eller andra batterityper?

En mindre motor är ju också lättare så därför kanske man kan få ihop ett drivpaket med vettig vikt/effekt?

/Magnus
Till överst på sidan
magnus_z
intresserad


Registreringsdatum: 27 maj 2008
Inlägg: 16
Ort: Grisslehamn

InläggPostat: 2008-12-07 11:29:40    Rubrik: Svara med citat

Nu är projektet på g och uppstartat. Måslsättningen är att bygga en hybrid där el/bränslemotorn kan jobba ihop samt gå kortare sträcka/lägre fart på bara el, lite som prius.

Batterierna är självklart ett problem då de inte får väga för mycket, speciellt då både bränsletank och orginalmotor är kvar. Tittar på en lösning här.

Detta är att öka bilens totalvikt genom att regga om den via SRFO och då byta ut vissa kritiska chassiekomponenter/förstärka bromsarna etc.

Här kan ni läsa mer i min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=111685

/Magnus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sonic
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2007
Inlägg: 26
Ort: Gävle

InläggPostat: 2008-12-16 23:16:48    Rubrik: Svara med citat

Jag har gått och funderat på en variant på detta. Ta en liten miljö klassad bil, ex en Lupo diesel. Sätt två navmotorer bak, bra NiMeHy batterier (dyrt men behöver nog inte så många) i bagaget givetvis med plug-in laddning. En kontroll enhet i kupén, parallell koppla gaspedalen, webastovärmare, fixa broms o styrservo mm. Navmotorerna ska ha laddningsfunktion också.

Vid drift välj:

Diesel drift och laddning.
Enbart Diesel.
Diesel och el
Enbart El.

Systemet ska vara litet och enkelt att koppla ur/dölja, ex vid besiktning. Den extra vikten får man anpassa till ev last och passagerare.

Borde gå eller?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_z
intresserad


Registreringsdatum: 27 maj 2008
Inlägg: 16
Ort: Grisslehamn

InläggPostat: 2008-12-17 17:24:22    Rubrik: Svara med citat

Jag tänkte försöka gå genom SFRO och få bilen reggad som ombyggt fordon. Får se om de godkänner mina specar. Läste att man tydligen kunde laborera lite med vikten då också...

/Magnus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_z
intresserad


Registreringsdatum: 27 maj 2008
Inlägg: 16
Ort: Grisslehamn

InläggPostat: 2008-12-18 22:26:00    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag pratat med SFRO och diskuterat igenom mina lösningar. Preliminärt är det go därifrån. Han blev eld och lågor och ville gärna att jag skulle lyckas med projektet vilket var eggande att höra. Jag ska ta och sälja iväg lite båtar till våren så jag får loss de pengar jag behöver

(Har tre stycken på gården, anser att jag behöver en...)

Nu till motorlösningen. Jag kommer att använda mig utav en drivlina från audi quattro (troligtvis en S4.) Elmotorn kommer att driva direkt på slutväxlarna, d.v.s. på kardan. Det kommer att bli som att låta motorn gå med en växellåda spärrad på fyran, de flesta växellådor lägger 4:an till 1:1 (ca) i utväxling.

Dieselmotorn kommer att uppdateras med S4:ans fina 6 växlade låda som möjliggör att jag kör den på lägre varv i högre hastighet. (sänker varvet ca 500rpm på högsta växeln i samma fart) Är säker på att det fungerar då jag har en kraftreserv eller snarare ett vridmoments tillskott i form av elmotorn.

Just nu velar jag i AC kontra DC lösning. Pengar är helt klart en stor faktor, vill gärna ha så stor elmotor som möjligt, men jag kommer ha små till exeptionellt små batterier vilket innebär kort till superkort aktionstid på el vilket inte är bra. Anledningen till att jag valt den lösningen är att jag vill få bilen typad och klar genom bilprovningen för att sedan ta itu med batterifrågan på riktigt. Förhoppningsvis så har priset på bra batterier fallit mycket tills dess.

Mvh Magnus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.