Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Två blocket-bilar

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2008-05-17 16:09:31    Rubrik: Två blocket-bilar Svara med citat

Hej

Första gången jag postar men jag har ett tag varit sugen på att skaffa en elbil. Just nu finns det två på blocket men jag har ingen aning om vad de kan vara värda eller om de als är mening att köpa dem.

Den först är en clio
http://www.blocket.se/vi/16359280.htm?ca=16_s

Vad kan exempelvis detta stycke betyda:
-------------
Fortskaffningsmedlet är uppbördad och nagelfart, d.v.s. inkluderad i infrastrukturen.
-------------

Någon som har en aning om vad den bilen kan vara värd?
Det står också i annonsen:
------------------
mars-08 och var på 82 km. Räckvidden är alltså 82-85+ km. Laddningen och batterierna är utan anmärkning.
------------------
För mig som novis låter det ju perfekt, jag skall bara köra ett tre-fyra mil om dagen. Men hur länge kan jag räkna med att batterierna håller? Vad kostar det att byta dem? Jag har sett siffror på forumet på över 100.000kr men jag vet inte om det är just sådanna jag behöver?


Den andra annonsen är en Skoda Pickup med trasiga batterier. http://www.blocket.se/vi/16421909.htm?ca=16_s
Vad innebär det? 100.000kr för att köpa batterier? Eller finns det billigare alternativ? Jag tycker mig också ha sett prisuppgifter på 5000kr för batterier till de kinesiska småbilarna.

Jag bor inte så till att jag kan åka och titta på någon av bilarna så alla information om vad dessa bilar kan vara värda eller kosta att köra emottages tacksamast.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-05-17 17:35:37    Rubrik: Svara med citat

Clion:
50.000 - 80.000kr
Varför jag skriver 80.000kr är för att en el-clio gick för så mycket på KVD bilauktioner och den kom 5mil.

Äldre batterier som några säljer här på forumet ligger väll mellan 1500-2500kr om du inte vill ha 100% nytt...men då smakar det...

Pickup med inga batterier:
Skulle inte ens titta på den om den var till salu för 10.000kr om jag ska vara ärlig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-05-17 17:38:20    Rubrik: Svara med citat

TimPellet skrev:
Citat:
Fortskaffningsmedlet är uppbördad och nagelfart, d.v.s. inkluderad i infrastrukturen.

Haha, det låter som ett lite komplicerat men komiskt sätt att säga "Bilen är skattad (uppbördad) och besiktigad (nagelfart), och därmed klar för trafik.


Citat:
mars-08 och var på 82 km. Räckvidden är alltså 82-85+ km. Laddningen och batterierna är utan anmärkning.
------------------
För mig som novis låter det ju perfekt, jag skall bara köra ett tre-fyra mil om dagen. Men hur länge kan jag räkna med att batterierna håller? Vad kostar det att byta dem? Jag har sett siffror på forumet på över 100.000kr men jag vet inte om det är just sådanna jag behöver?

Det låter väl som en helt juste räckvidd för en Clio.

Hur länge håller batterierna ? Det vet man aldrig. Är dom väl underhållna så kan dom hålla hur länge som helst men har man fuskat med vattning eller om dom allmänt är dåliga kan dom ta slut samma sekund du trampar ner gasen första gången. Det vanliga bär nog iofs att batterierna går 1 och 1 eller några, men inte alla på en gång. En ny packe lär kosta 60-100.000 kr men det går också att hitta begagnade.

Citat:
Den andra annonsen är en Skoda Pickup med trasiga batterier.

Skodan har blybatterier vilket det också står i annonsen. Dom är mycket billigare men inte helt gratis. Jag köpte 8 st 6V 200Ah traktionsbatterier för ett par år sedan och betalade ca 5500.
Det tråkiga med blybatterier är att man inte bör dra ur dom allt för mycket och att livslängden i laddcykler är ungefär hälften av NiCad som Renault använde.
Ofta anger man nominellt att man kan ladda ett blybatteri ca 800 ggr. Om du drar ur 70% av nominell ström 1 (en) gång minskar du denna siffra till kanske 600 ggr. 80% uttag minskar du till 500 ggr. Dom är mao mycket känsliga.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-05-17 17:57:07    Rubrik: Svara med citat

Nja pickupen är väl inte sååå illa, har förvisso aldrig kommit i kontakt med nån.

Gällnade clion kolla batteri årsmodell dvs. om dom på den bilen är "garanti utbytta" eller inte.
Är dom av den nyare typen efter -00 nån gång (kanske var -99) och vattningen är gjord ordentligt är det nog en batterimässigt problemfri bil


Är det nån här på forumet som säljer kanske?
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2008-05-17 19:34:40    Rubrik: Svara med citat

Ojojoj, som vanligt är det mer att tänka på än man kan tro

Skodan är altså ett säkrare val för då vet jag vad för batterier jag får men samtidigt vet jag att de är ganska dåliga då de är blybatterier.

Men Clion kan plötsligt kosta lika mycket till för att jag blir tvungen att byta batterier.

Bly batterier, är det altså vanliga truckbatterier som jag kan köpa var som helst eller är det special för bilar?

Jag har hört talas om "förbrukningsbatterier" som skall tåla att laddas ut mycket. Är det dem som bara tål att laddas ur 50% utan att fölora för mkt i antal uppladdningar?

Om jag åker strax under tre mil per dag bör jag altså köpa batterier för 6 mil? Kan det räkna ut sig till ungefär 6*2.5 kw = 15Kwh som jag behöver köpa?

Tack för alla snabba svar!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-05-17 20:19:12    Rubrik: Svara med citat

Citat:
OBS! Batteripaketet om 14 st 6 volts blybatterier är helt slut och måste bytas av köparen


Du lägger alltså 24900kr på en bil som inte har några batterier.
Hör med Petermannen här på forumet för han köpte 2st clios utan batterier och satte in bly batterier har jag för mig. Han kanske har tips på något bra märke.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2008-05-17 20:41:03    Rubrik: Svara med citat

Mnjaej, jag vill ju inte gärna lägga 25 papp på en bil som någon (långt mer kunnig än jag) säger är idiotiskt.

Men jag vll gärna ha en elbil och känner inte att jag har så många alternativ.

Men det verkar altså som att folk tror att man blir mer nöjd med clion för 60kkr än skodan för 25kkr (inkusive prisskillnaden och risken att Clio batterierna dör)?

Tim
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-05-17 21:12:09    Rubrik: Svara med citat

Nu är inte jag jättekunning, jag började förra året med att köpa en clio elbil Wink

Personligen så tycker jag att det är dumt att lägga 25000kr på en bil som inte ens fungerar då alla batterier måste bytas ut. Men det är bara vad jag tycker...

Jag tror du blir mer nöjd med en clio än pickup:en.

För ett tag sedan var jag i samma sits som du och ville köpa elbil och man fick vänta....vänta....och vänta...jag var med på 2st online auktioner men priset blev för högt men så plötsligt var det en clio på blocket för 20.000kr så jag slog till och ringde upp och vi bestämde tid på kommande helg så hämtade vi bilen. Bilen var icke körduglig samt att 4st batterier var trasiga visade det sig sen...jag la ner ca 10.000kr för att få den fullt körduglig med 4st inköpta batterier samt lite annat smått och gott.

Jag ångrar inte mitt köp då bilen är skitkul att köra

mer om min bil samt renovering:
http://elbil.forum24.se/elbil-about565.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-05-17 21:17:41    Rubrik: Svara med citat

Men just den Clio du tittat på verkar ju vara i bra skick. Det finns ju risk att ett eller ett par batterier pajar de närmaste åren och det kan kosta några tusenlappar men den risken kommer alltid att finnas och du kommer inte undan den. Får du den för under 50K så är det inte så dumt.

Alternativet med blybatterier är tråkigare och jag vet inte om det är billigare i längden om du jämför med vad du får.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-05-17 22:03:21    Rubrik: Svara med citat

Sen kan man ju alltid lyfta i annat än blybatterier i en skoda.... iof. en clio oxå för den delen men lite mer att tänka på där.
Skodan är okomplicerad när det kommer till styrelektronik/laddare det kan man dessvärre inte säga om clion.


Jag skulle vilja säga att det inte på nåt sätt idiotiskt att investera i nån av dessa elbilarna, båda kommer kräva uppmärksamhet på ett eller annat sätt.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-05-18 11:01:18    Rubrik: Svara med citat

Som ganska van Cliomekaniker skulle jag rekommendera Skodan först, anledningen är att det kan bli mycket dyrt att börja med en Clio.
Som mrMagoo säger så är Skodan väldigt enkel, det mesta är truckgrejor som finns att få tag på lite här och där, till och med i olika varianter.
Clio'n å andra sidan är mycket komplicerad, batterierna är svåra att få tag på, laddaren och fartreglaget är special, de är också svåra (omöjliga?) att hitta.
Men Clio'n är en väldigt trevlig bil (när den fungerar...)

Med lite noggranhet vid inköpet av batterier till Skodan kommer den att fungera under lång tid, ett batteriövervaknings system är att rekommendera i bägge fallen, t ex PakTrakr eller liknande, det hjälper en nybörjare så att batterierna får ett längre liv.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Miljömuppen
Aktiv


Registreringsdatum: 29 januari 2008
Inlägg: 84
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-05-20 11:44:53    Rubrik: Importera en Peugeot 106 eller Citroen Saxo istället Svara med citat

Hej!

Som nybliven Citroen Saxoägare skulle jag vilja komma med ytterligare ett råd i denna diskussion.

Jag har själv prövat att importera för eget bruk en bil från en seriös säljare i frankrike. Dock var detta en Citroen Saxo, El som sagt (=samma bil som Peugeot 106, El).

Lite pyssel med transporten hem men väl värt ansträngningen - har sedan 12 April i år kört den ganska exakt 100 mil utan några somhelst problem (ännu vill säga Wink.

Känns som en otroligt robust teknik och inget krångel med prylarna... Kika gärna in på www.mobile.de där det för närvarande finns bl.a. en komplett för 6000€ (räkna med ytterligare ca 10000 SEK för att få hem och registreringsbesiktiga den)

Vill du ha hjälp med ett förslag till avtal mellan köpare och säljare har jag tagit fram ett på engelska baserat på Motormännens avtalsmall

//Jocke
_________________
För en energieffektivare trafikpolitik!

Citroën Saxo El 2000 - Såld
Tesla Model S 2013 - Såld
Tesla Model S 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-06-07 17:46:02    Rubrik: Svara med citat

Användare Anders på forumet har lång erfarenhet av just Service av skoda-elbilarna, snacka med honom om ni undrar något.



Ang bly, om det är 84V och det går med plats och vikt så skulle jag nog välja Trojan T-145, inte riktigt lika många cykler som T 105, men "stummare" och då 84V ger ganska mycket strömming på landsväg så kommer man att lasta tex de mindre T-105 för hårt, är min gissning, så du får förmodligen ut betydligt mer mil per resa i hög fart, än vad det kan verka som om man bara jämför skillnaden i Ah.

resultatet med mer ah blir "grundare" urladdningsdjup varje körning, så troligen håller de större bättre än de mindre T-105 som både utsätts för relativt högre last och elakare urladdningsdjup.

Tumregel med "billigt" traktionsbly brukar sägas vara att inte gå under 50% urladdningsdjup "DOD" till vardags, där ungefär brukar optimal ekonomi vara. truckbatt är oftast mycket bättre byggda (men tyngre och dyrare) och 1500-1800 cykler till 80% har jag sett nån siffror på



Med mjuka och "stummare" menar jag att spänningen saggar mer på T105 med samma ström än de tyngre T-145.

Vid klenare ström och samma urladdningsdjup:
T-105 skall klara runt 700cykler till 80%DOD
pris har varierat i sverige från ca 700-1000 spänn på senare år.
(och tidigare runt 6-700, om man prutade som fan...)

Det beror numera mest av blypriset och det har varit tok-högt i höstas! nu har det sjunkit till typ hälften mot i höstas men det har nog inte riktigt slagit igenom ännu om jag får gissa igen..

jag gissar att du får ge runt 1100-1300st för t145 nu, men det måste kollas, det är färskvara med priser på batterier! blytilläggen slår inte lika mot alla typer heller.

Det finns svenska agenter som tar hem de två jag nämnt, och i princip så är det nog ara de två märkena jag vågar rekomendera, som har lågt pris, vettig prestanda för pendlarbil och hyfsat långt liv.

Pris i usa är i princip alltid lägre, även om det blivit *mycket* mindre skillnad nu än för några år sen då de kostade listpris 330kr om man köpte styckvis över disk där.. och nästan 2000 här....

Men oftast hade dom *höga* rabatter här, som en del då inte fattade/fått reda på / inte fick rabatten..och blev blåsta. Sad Sånt stör mig rejält.

Visst skall man ha ett klart bättre pris om man köper 500 batts om året eller mer och inte medför en massa merarbete för säljaren som småkunder med strulfrågor gör, men det skall väl inte skilja 400/2000kr st om man köper 16 st till en bil bara för att man pratat med fel firma..?

Till saken hör att det var generalagenten som var så dyr, och faktiskt en återförsäljare i nästa led som var så mycket billigare.. Knepig värld!

Batteribusiness är en djungel verkar det som!
Det har nog faktiskt jämnat ut sig rejält nu, så problemet är nog mest "historiskt" tror jag, för bly, (cliobatt för 100 000 låter dock ännu galnare, men 30-50k kan jag tänka mig, problemet är nog att saft inte VILL sälja dem, eller?




USbattery-folket har lämnat "rätt" pris jämt tycker jag. Det skall dom ha pluspoäng för!Very Happy

Bly är fortfarande Billigare i usa, men met lönar sig inte aatt strula om man inte skall ta hem typ en full container, 5-25 ton eller nått sånt.

T-145 skall klara runt 550cykler till 80%DOD om jag mins rätt, men med mer Ampertimmar och mindre peukert-problem(att dom saggar i spänning under last, det är inte ett i första hand resistivt problem om jag fattat rätt, utan att man helt enkelt inte får ut alla ampertimmar under hård last, dvs du tappar räckvidd, även om dom inte är "tomma" riktigt så verkar det så så länge som du ligger kvar på fullfart, men de hämtar sig lite om du glider i stan senare.

troligen kommer 145 att hålla längre i praktiken om du laddar dem bra, och ge rejält mer körsträcka på maxfart än bara skillnaden i Ah visar!

US-battery us 125 är eventuellt lika bra, eller troligen bättre än T105.. ungefär samma pris, trots att dom har lite mer kräm, om man köper gruppköp till fler än till en bil. Det är ett bra pris. Styckpris eller till en bil är nog ca 20-30% mer, men jag gissar bara! kolla upp!

Finns trevligt folk som säljer dem i Sverige! men fan vet specifikation..varken Trojan eller usb verkar presentera datablad på webben. Där är ju till och med biltema(!?) föredömligt bättre, dom visar ju ett antal urladdningskurvor på olika laster osv.


Jag känner inte till om skodans originalladdare är bra eller dålig. Men sånt går ju att fixa.
Hör efter med anders hur den funkat över åren.

Problem med skodan är att den var i södernorrland och inga batts alls, så det är nog ingen höjdare om man bor långt söderöver. Smile

En nackdel med skodan är att(om jag mins rätt) så är det en vanlig tyristor-motorstyrning, det ger ganska hårda pulser mot batteierna, men.. tja. med t145 är det väl inget problem faktiskt, Däremot låter det ju liten aning när man kör i parkeringsgarage mm, du vet så där som en vanlig äldre eltruck låter när dom gasar iväg, Mooeeeeoo-knarr,

OCH.. jag antar att det är *mycket* svårare att få bra vrid på låga gaspådrag på 4ans växel och nästan stillastående bil, dvs man lastar batterierna hårt i tex en garagehusuppfarter mm.

Detta pga att en modern styrning som switchar på 15-20 kHz behöver inte många "battei-ampere" för att få riktigt mycket "motorampere" = vrid
så med "mjuka" eller för små, eller allmänt skruttiga batterier så kan det vara bra med en modern styrning, om man inte har växellåda..

gissar jag. men mitt tyristoråkande begränsar sig till Asea 400Amp som jag hade först. skodans är nog bättre.

Nu har ju skodan lyxat med växellåda om jag minns rätt, så då försvinner ju det där problemet nästan helt också! Smile




Det där "helt ljudlösa" får man nog inte vara med om, som jag hade på min bil. (styrning curtis 72-120V 400Amp, trevlig, lite "gummisnodd" på gasreglaget jämfört med en rapp bensinmotor, men man vänjer sig..

de tidiga modellena, som min, var inte alls skottsäkra med höga spänningar och jättestora låg-induktiva motorer som många verkar använda i usa),

Den han då inte med att reglera ned strömmen per puls om jag fattat rätt, har dock inte hört någon i Sverige som haft problem med sina. om skodans original pajar så är det bara att kasta i en sån om det är en vanlig serielindad motor.

Vilken hyfsat kompetent truckservice-firma som helst borde kunna ta hand om skodan faktiskt.





Något Modernare Curtis-styrningar, 1231c heter dom nog i dag, är på 550Amp vid 72-120Volt om jag mins rätt. det räcker ganska bra till en mindre bil även på 96Volt. (kanske 500 vid 144V, men ag skulle nog inte gå högre än 120 för att vara "safe"), kolla gavs-ev i min spellista så får du se och höra och åka med en bil med sån, och följa hela hans bygge av elbil. Sevärt och lärorikt om du är helt nybörjare och funderar på skodan, ungefär samma jox men nyare. Very Happy

Han började som absolut nybörjare och bygga om en bensinbil. dokumenterade med film under projektet.

Exclamation http://www.youtube.com/profile_play_list?user=uPowerTV Exclamation
Kolla i bygga om/ konvertera-kanalen. Gavs-ev conv. nånting. Sevärt.

jag tror att han har en sån i alla fall, dom nya piper lite i starten tyvärr. en B-lösning på problemet med att inte hinna reglera strömmen med elaka motorer, dom reglerade ned switchfrekvensen till typ 3khz vid start Wink

jag har varit ÅF på dessa under flera år och faktiskt enda ggn det varit nått strul övht är när man fått dem trasiga i själva frakten hit Smile typ..

folk kastar tydligen paketen HÅRT ned från lastbilar i asfalten. flera ggr.. böjda batteriterminaler mm. Confused udda. Hade nog extrem otur med fraktbolagen.




Skodans knarr slutar nog nästan på landsväg å då tror jag inte det hörs alls. och på fullgas klickar det nog bara lite men ohörbart. Anders?

Clion kanske låter den med? Fläktar mm? switchfrekvens? Mosfet?
har aldrig varit nära dem.



Mvh
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-06-07 22:43:22    Rubrik: Svara med citat

Jodå, tyristorn slutar helt hacka vid fullt pådrag då en kontaktor bypasar strömmen förbi till motorn, helt ljudlöst blir det också! Annars är ju ljudlöshets-"problemet" (till viss del en livligt debaterad trafiksäkerhetsfråga) delvis eliminerat vid acceleration och "smyg"körning. Dessvärre hörs ju ljudet även innuti bilen...(som från en gammal truck).
I övrigt tror jag att jag svarat pm till diverse spekulanter i detta fall, kanske inkl till denna tråds författare, ang skodans för- och nackdelar..!?
Kort summerat:
-Skaffa en timer till laddaren (annars kokar batterierna sönder)
-Räkna med att tyristorstyrningen behöver service/rep eller utbyte (till curtis transistor) förr eller senare
-Snälla, ingen elbil förtjänar lida under Blybatteriernas förtryck
(lösningen på billiga bra batterier är på gång, stå ut!)
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.